maandag 2 januari 2012

Een gelukkig 2012!!

Vorig jaar was mijn doel om 300 soorten om mijn levenslijst te hebben. Dat was helaas niet gelukt maar dit jaar uiteraard wel. Mijn doel om mijn levenslijst dit jaar tot de 325 soorten te brengen ook is gelukt en ik heb nu 336 soorten. Dit jaar had ik 37 lifers waaronder de amerikaanse oeverloper, kleine trap, klein waterhoen, ross' meeuw, woestijnplevier, poelsnip, blauwstaart en witbandkruisbek. Verder waren algemenere soorten als noordse en grauwe pijlstormvogel, vaal stormvogeltje, middelste jager, kwartelkoning en grote burgemeester ook nog nieuw voor me dit jaar.

De topsoort voor mij uit 2011 is erg lastig te bepalen vind ik. Erg blij ben ik met de zwarte ooievaar omdat ik daar erg veel moeite voor heb moeten doen en ook waren de dagen over zee kijken erg gaaf om mee te maken. Het dagje Vlieland met bruine boszanger en witbandkruisbek was leuk maar ook de kleine trap-twitch, de rit van 312 kilometer naar de amerikaanse oeverloper vanuit het Lauwersmeer, de twee steppekiekendieven bij Rosmalen, kortom, ik weet het gewoon niet. 

Uiteraard heb ik allerlei lijstjes weer bijgehouden met het resultaat hieronder:

IJsselmonde 2011: 172  (+Rouwkwikstaart en Engelse kwikstaart)
IJsselmonde: 193 (+Rouwkwikstaart,Noordse en Engelse kwikstaart)
Tuinlijst: 108

Al met al was 2011 voor mij een heel mooi vogeljaar en ik wens jullie allemaal hetzelfde voor 2012 toe!

Kortteenleeuwerik (IJmuiden)

Klein waterhoen (Lepelaarsplassen)

Witbandkruisbek (Vlieland)

Woestijnplevier (Hoek van Holland)

Blauwstaart (Noordhollands Duinreservaat)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten