maandag 16 januari 2012

Vijf jaarsoorten

Deze week heb ik toetsweek dus veel vrije tijd. Als ik om half twee klaar ben met m'n toetsen besluit ik via het EZH-bos, bij Krimpen a/d IJssel terug naar huis te rijden omdat daar grote en kleine barmsijzen en goudvinken zouden moeten zitten.

Na wat gezoek kom ik uiteindelijk bij het goede bos uit en in het eerste kleine groepje sijzen en putters zie ik al een kleine barmsijs. De vogel gaat even open bovenin een els zitten en laat zich erg leuk bekijken! Omdat er dus meerdere vogels in het gebied moeten zitten besluiten ik verder te zoeken naar de volgende groep putters en vinkachtige. Als ik er een groep gevonden heb haal ik daar na enig zoeken twee kleine barmsijzen uit en even later ook een grote, leuk!

Nu deze twee soorten binnen zijn blijft alleen de goudvink over, gelukkig hoor ik na een rondje door het bos gefietst te hebben er eentje roepen.

EZH-bos
 Ondanks dat ik vijf cent te weinig heb wordt ik gelukkig toch door de pontbaas van Krimpen a/d Lek naar Kinderdijk gebracht. Vandaar fiets ik over de dijk gauw richting Ambacht maar hou de rietkragen goed in de gaten. En met succes want opeens zie ik vanaf de fiets een roerdomp in het water vissen, super! Snel rij ik terug en kan de vogel mooi vanaf de dijk bekijken!


Roerdomp
Het is een mooie avond dus ik besluit bij het Perenlaantje de bosuilen te gaan proberen die Jan ongeveer elke dag uit z'n huis heeft. Als ik een kwartier in de kou heb staan wachten hoor ik opeens achter een grote dikke coniferenhaag het vrouwtje roepen. Snel loop ik in de richting van het geluid waarna ik het vrouwtje nog een enkele keer hoor. Daarna valt ze stil en besluit ik naar huis te gaan, de vijfde jaarsoort van de dag is binnen!

1 opmerking:

  1. Je schrijft het allemaal erg leuk op, met mooie foto's erbij. Mijn complimenten

    BeantwoordenVerwijderen