woensdag 4 januari 2012

Hoogwater in de Brabibo

Om iets over acht arriveert Arie Zoeteman, een actieve  (nog) jongere vogelaar uit Ambacht, bij mij voor de deur want we gaan een dagje in de Biesbosch vogelen. Onderweg naar de pont zien we al de eerste reeën en de steenuil zit op z'n vertrouwde schuur. Vanaf de pont zie ik mijn eerste jaarsoort van de dag, 4 nonnetjes vliegen over. Tevens zien we dat Thomas van der Es samen met nog andere mensen van staatbosbeheer aan het filmen is. Een kort gesprek leert ons dat ze bezig zijn met een jaarverslag van de Biesbosch, dat kan dus nog voor problemen gaan zorgen....

In Noord-Brabant aangekomen beginnen we uiteraard gelijk in Polder Hardenhoek waar we met de neus in de boter vallen. De twee zeearend die sinds kort met een nest bezig zijn in de Biesbosch zitten samen op het eiland, helaas vliegen te snel weg om nog een foto van ze te maken. Verder zitten er in het water pijlstaarten, enkele wilde zwanen en een fraai groep kleine zwanen, vooral de laatste laten zich erg fraai zien en horen!

Kleine zwanen met grauwe ganzen
We vervolgen onze weg langs de uitgestrekte ondergelopen polder en zien vele eenden (pijlstaarten, wintertalingen, smienten en krakeenden), wat waterpiepers en maarliefst 3 slechtvalken!

Pijlstaart (man) met een paartje krakeend
Aan het eind van de fietsersdijk gaan we de polders door op zoek naar kleine zilverreiger, bosuil en witgatjes. Helaas kunnen we geen van deze vinden dus gaan we richting Polder Malta. We snijden een stukje af door een wandelingetje door een bos te maken wat nog enkele matkoppen, een sperwer, 2 ijsvogels en een vuurgoudhaan oplevert.

Grote zilverreiger
Omdat er al enkele dagen grote zee-eenden in het water langs Polder Malta zitten kijken we bij de Reugteweg over de dijk of we ze kunnen vinden. Na enkele brilduikers, grote zaagbekken en dodaarzen komen er inderdaad 2 grote zee-eenden mijn beeld in zwemmen, leuk!

Grote zee-eenden
Als we in Polder Malta aankomen zien we dat het water erg hoog is en dat het hele pad onderaan de dijk onderwater staat, bizar! Nadat we wat gegeten hebben in de hut en naar de zang van een cetti's zanger naast de hut hebben geluisterd gaan we weer maar we kunnen nog maar net op het droge komen..

Pad bij Polder Malta
In Polder Malta zien we verder nog een mooi mannetje nonnetje, een slechtvalk en een waterral. We zijn net weggefietst als het telefoontje komt of we misschien naar de Ema-hoeve willen komen voor een interview. Dat willen we op zich wel dus zetten we koers richting de Ema-hoeve, we komen er immers toch langs omdat er op het fietspad langs Malta niet normaal gefietst kan worden...


Onderweg komen we nog wel  twee witgatjes tegen, leuk! Bij de Ema-hoeve aangekomen moeten we even gaan 'vogelen' en daarna krijgen we wat vragen te horen waarvan enkele beelden op het jaaroverzicht van de Biesbosch zullen verschijnen, we zullen wel zien..

Thomas als slachtoffer van z'n collega
Als het klaar is wil Thomas met ons nog wel even door de Biesbosch rijden, altijd beter dan op de fiets. We rijden eerst richting Polder de Kroon en de Zalm  waar we op de akkers vele reeën zien die uit de grienden zijn gevlucht. Verder is er ook nog een mooi mannetje blauwe kiekendief aan het jagen. Via een omweggetje komen we weer in Polder Hardenhoek uit waar we een schitterende adulte zeearend over de weg zien vliegen, gaaf! Hierna bekijken we nog even de kleine zwanen en rijden richting de Deeneplaatweg.

In het water rond de Deeneplaat zien we nog enkele grote zaagbekken, een nonnetje en opeens een schitterende bever! Het beest, dat waarschijnlijk z'n burcht uit is gejaagd door het hoge water, zit te slapen op een tak en laat zich uit de auto erg gaaf bekijken! Helaas duikt hij het water in als we de auto uitstappen om een foto te maken. Wel horen we hem hierna nog een paar keer met zijn staart in het water slaan, gaaf!

Nadat we weer bij de fietsen zijn afgezet moeten we nog even de tegenwind trotseren en dan staan we om half vijf weer op de Kop van 't Land. We kijken nog even of de sneeuwgans nog aanwezig is en dat blijkt het geval, hij zwemt samen met wat soepganzen op het water...

Al met al een erg leuk dagje in de Biesbosch die mijn jaarlijst naar de 96 soorten heeft gebracht en nu maar even wachten wat er van het interview terecht is gekomen...


1 opmerking:

  1. Dag Cornelis,

    Je blog volg ik al een tijdje. Hardstikke interessant wat je hier in de buurt (ik woon zelf in Dordrecht) allemaal ziet. Zelf vogel ik minder vaak dan ik zou willen, tegenwoordig, maar door jouw blog te lezen blijf ik toch aardig 'bij' wat er in de wijde omgeving te zien is.
    In deze blog schrijf je dat je onderweg een Steenuil ziet op z'n vertrouwde schuur, terwijl je op weg bent naar de pont (die van de Kop van 't Land, neem ik aan). Zou je me kunnen vertellen welke schuur dat is? Het is heel lang geleden dat ik een Steenuil heb gezien. Toen ik nog in Delft woonde (dat is nu bijna 15 jaar geleden) zag ik ze wel eens in Midden-Delftland, maar sindsdien nooit meer. Wel weet ik dat ze zich sterk hechten aan een bepaalde plek (vaak een boerenerf) en daar nooit ver vandaan gaan.

    --
    groet,
    Hans Valk

    BeantwoordenVerwijderen