dinsdag 5 juli 2011

Greppelsprinkhanen en zuidelijke keizerlibel

Vanochtend was het de bedoeling om nog meer plekken van greppelsprinkhaan te vinden langs de Oude-Maas. Aldaar werd ik ontvangen door enkele roodborsttapuiten en na enkele gewone spitskopjes hoorde ik ook opeens de irritante ratek van een greppelsprinkhaan vanaf een nieuwe plek. Het begon dus goed maar behalve dezelfde 2 greppelsprinkhanen als de vorige keer hoorde ik helaas geen nieuwe meer.

Greppelsprinkhaan
Verder was het hier ook nog wel leuk met een paar appelvinken die zich helaas hoog in de bomen zaten en ik dus ook slecht gezien heb. Ik weet dus niet of ze jongen hadden of niet. Ook leuk waren nog een bruin blauwtje, matkoppen, nog meer roodborsttapuiten en enkele variabele waterjuffers.

Variabele waterjuffer
Vanmiddag even in Polder Sandelingen geweest om daar de nodige libellen en dergelijke te zien. Overal zaten grote roodoogjuffers, watersnuffels, lantaarntjes, gewone oeverlibellen en her en der een vroege glazenmaker. Toen ik bij een wat groter meer kwam zag ik echter een libel vliegen die ik nog nooit had gezien. Na wat foto's gemaakt te hebben en de kenmerken van zuidelijke keizerlibel door mijn hoofd had laten gaan kwam ik erachter dat het wel om deze soort moest gaan. Erg gaaf!! Helaas raakte ik hem na een half uur kwijt toen een torenvalk hem probeerde te slaan wat mislukte.


Zuidelijke keizerlibel
Vanavond Evert Meijer opgehaald die tot volgende week dinsdag (12-7) bij ons zal blijven logeren. Ik zal dus veel samen met hem gaan vogelen maar heb niet veel tijd om berichtjes te plaatsen. Vandaar..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten