vrijdag 22 juli 2011

Huiswisseling

Deze ochtend weer in de Braakman gevogeld. Zomertortels, roodborsttapuiten, graszangers en sprinkhaanzangers werden al gauw genoteerd en even later volgde ook wat lepelaars, witgatjes, oeverlopers, zwarte ruiters en een bontbekplevier. Als ik dit zo aanschouw hoor ik opeens een kwartel roepen, leuk!

Zomertortel
Na het ontbijt ga ik met mijn zusje en broer op de fiets naar het andere huisje in Hoofdplaat waar dan ook inmiddels mijn ouders zullen zijn met de auto. Langs de Westerschelde klimmen overal graspiepers al zingend omhoog om daarna als een parachute naar de beneden te zeilen. Verder zien we veel wulpen, regenwulpen, kleine zilverreigers en natuurlijk tureluurs.

Wulp
Ons huisje ligt aan de Westerscheldedijk en vanuit de kamer zouden we de Schelde moéten kunnen zien. Helaas hebben we daar wel een trapje voor nodig... Als het huisje verder goedgekeurd is stap ik op de fiets richting het Voorland van Nummer Eén. Het is laag water dus veel zal er niet bij de hut te zien zijn maar op het slik langs de Schelde lopen wel de nodige wulpen, regenwulpen, steenlopers, bontbekplevieren en oeverlopers.

Bontbekplevier
Bij de kijkhut zitten zoals ik had verwacht vrijwel geen steltjes maar uiteraard zijn wel de nodige visdieven, zwartkopmeeuwen en noordse sterns aanwezig. Leuk voor de juli-lijst is een rotgans die hier wat doelloos rond waggelt.

Rotgans
 Vanmiddag met ons gezin nog even naar Aardenburg geweest en op de terugweg nog even gestopt bij de Sophiapolder in Oostburg voor de gemelde gestreepte strandloper. Na enig zoeken zien we hem rondscharrelen, m'n tweede van het jaar en allebei in juli! Verder lopen er nog wat kemphanen, 2 krombekstrandlopers en veel oeverlopers.

Gestreepte strandloper
Omdat het nu hoogwater is wordt ik afgezet in de kijkhut bij Nummer Eén waar ik me goed kan vermaken. Er zitten uiteraard vele zwartkopmeeuwen met jong, grote sterns en noordse sterns maar de steltjes zijn toch wel het leukst. Er lopen voornamelijk  groenpootruiters, tureluurs, rosse grutto's en bonte strandlopers. Verder zie ik nog enkele kanoeten, krombekstrandlopers, bontbekplevieren en een kleine strandloper.

Krombekstrandlopers en tureluurs

Kanoeten en groenpootruiter

Kanoet, rosse grutto, tureluur en groenpootruiter
De 9 patrijzen die op de terugweg over de weg vlogen vormde een leuke afsluiting van de dag waarbij huiswisseling plaatsvond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten