vrijdag 31 juli 2015

Weekje in Scharendijke

Van vrijdag 24 juli tot en met 31 juli zaten we met 't gezin in een huisje bij Scharendijke. De heen- en terugweg deed ik samen op de fiets met m'n zusje toen het weer beide keren gelukkig wel mee zat. Een groot gedeelte van de week was het natuurlijk niet al te best weer met vooral veel wind, waarbij vooral zaterdag 25 juli natuurlijk de kroon spande. Ondanks dat nog aardig wat rondom het huisje kunnen vogelen op met name de Brouwersdam en verder is bij de Prunjepolders ook leuk vogelen, met name wat steltlopers betreft. In een ander gedeelte van Nederland op vakantie zijn heeft ook altijd weer voordelen voor de plantenlijst, en die is dus ook nog aardig uitgebreid...

De Brouwersdam leverde me in het weekje uiteraard wat geringde meeuwen. In de elke dag weer anders samengestelde groep las ik uiteindelijk enkele zilvermeeuwen uit Europoort, Zeebrugge en nog een eenzame Duitser af, Belg B-YHAZ was overigens elke dag op de dam te vinden. Eenmaal zat er een 1kj geelpootmeeuw, dus die waren ook niet al te dik gezaaid.

1kj geelpootmeeuw

Nederlandse zilvermeeuw
Belgische zilvermeeuw B-YHAZ

Verder liepen er ook nog, net zoals in de winter, tientallen steenlopers rond in vol ornaat, maar een paarse strandloper lukte me nog niet om te vinden. Met de harde wind van zaterdag hadden een flinke groep drieteenstrandlopers zich wel veilig op de dam opgesteld, en daar zat zowaar nog een geringd exemplaar tussen, ben benieuwd waar die vandaan komt! Ze hadden overigens wel behoorlijk moeite om de windkracht 9 te trotseren, en dat deden deze kleine beestjes helemaal niet onaardig.
Steenlopers

Drieteenstrandlopers
Geringde drieteenstrandloper
In de Prunjepolder zaten met hoog water zeker een hele berg steltlopers, mooie aantallen bonte strandlopers, zilverplevieren en rosse grutto's, met daartussen in kleinere aantal krombek-, drieteenstrandlopers, steenlopers, kanoeten, groenpoot-, zwarte ruiters en als leuke verrassing opeens een drieteenmeeuw. Wellicht de Oosterschelde opgeblazen?!
1kj drieteenmeeuw
De eeuwige maandlijst is ook nog een lijstje waar ik vaak met een schuin oog even op kijk, maar hier op Schouwen-Duivenland viel wel erg weinig te halen. Uiteindelijk lukt het me om nog 1 puntje bij elkaar te sprokkelen: een overzomerende grote zee-eend.
Grote zee-eend
Met planten was ik iets meer succesvol, waarbij tal van zoutminnende soorten nog nieuw voor me waren. Zo zag ik zeevenkel, zwartsteel, strandmelde, nachtsilene, scheve hoornbloem, kleverige reigersbek, gele hoornpapaver, stekend loogkruid, zoutmelde, strandbiet, smal vlieszaad, dicht langbaardgras, zeevetmuur, zeepostelein, donderkruid en dunstaart om maar even wat op te noemen... Het zijn allemaal behoorlijk 'groene' planten en er is niet bijzonder veel aan, maar ach, 't is weer wat anders dan wat hier groeit.
Zeevenkel
Stekend loogkruid
Strandbiet
Dunstaart
Zeepostelein
Dicht langbaardgras
Donderkruid
Zeevenkel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten