vrijdag 10 juli 2015

Aardige ringochtend en duinsabels op de baan

Deze ochtend zou er weer geringd worden in Meijendel, en aangezien ik nu toch de tijd heb besluit ik dan ook om maar gewoon weer richting de duinen te gaan. Een vroegertje was het uiteraard wel, maar je moet er wat voor over hebben...

Om 6 uur ben ik dus weer present op de ringbaan, waar Maarten Verrips en Peter Spierenburg dan al aanwezig zijn. Het vangen gaat de hele ochtend door wel aardig, met uiteindelijk 92 vogels. Leuk zijn een grote bonte specht, een  tweetal boomkruipers en als klap op de vuurpijl een juveniele goudhaan. Dit kleed is hier namelijk nog nooit gevangen, en wordt sowieso weinig gezien, erg bijzonder!

Juveniele goudhaan
Grote bonte specht
Boomkruipers
In de loop van de ochtend wordt het warmer en neemt de activiteit van de vogels af. Sprinkhanen gaan daarentegen aardig los en ik vermaak me dan ook met de nodige duinsabelsprinkhanen die op de baan aanwezig zijn. Een fatsoenlijk plaatje van deze zeldzame sprinkhanen maken valt echter niet helemaal mee...



Duinsabelsprinkhanen
 Blauwvleugelsprinkhaan
Rond een uurtje of 12 is het qua vogels wel afgelopen en fiets ik weer terug naar de boerderij, waar ik nog even wat door het bos dwaal in de hoop op keizersmantels die hier volop worden gezien de laatste tijd. Na enige tijd zie ik plotseling een exemplaar van deze fraaie vlindersoort op een braam! In een foto heeft die echter geen zin, want als ik te dichtbij kom vliegt die hoog weg tussen de bomen. Dat plaatje komt een volgende keer wel weer.

Voor de volledige vangst zie hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten