dinsdag 1 maart 2011

Even wegbrengen en grutto's en boomklevers!

Vanochtend gingen mijn broer en zusje (en het fototoestel....) bij mijn opa en oma logeren dus ging ik ook maar even mee wegbrengen.  Aangezien Jan ook wel zin had in steenuilen stapte hij vanochtend ook om half tien bij ons in de auto en vertrokken we richting Leerbroek. Onderweg zagen we best veel roeken en ook een ooievaar, het nest op de kerk in Nieuwland was echter nog niet bezet.

Na koffiegedronken te hebben (ik niet..) gingen we voordat we het land in gingen nog even bij een nieuwe kerkuilenkast die geplaatst was op een hooizolder. Ik kan er echter gewoon inkijken als ik rechtop sta dus hij hangt denk ik veel te laag. Die moeten we dan nog even een keer wat hoger hangen.

Bij de eerste rij knotwilgen aangekomen hoorde we al een steenuil roepen. Leuk zo overdag en het is helemaal leuk als we de vogel ook prachtig in beeld hebben!! Wat een supergaaf beest!! Helaas vliegt hij te snel weg voor een foto. In totaal zitten er bij mijn opa en oma minimaal 3 paartjes. Erg leuk dus!
Verder zien we nog smienten, 3 wintertalingen, 2 roeken, 6 kneuen en een grote zilverreiger.

Op de plek van een ander paartje vliegt ook een steenuil uit een knotwilg die in een dichte els gaat zitten waar hij/zij zich ondanks de takken zich aardig laat zien.

Steenuil
Fotograaf: Jan de Jong
Het doel van vanmiddag was grutto op mijn IJsselmondse jaarlijst zetten. Aangezien er op de Sophiapolder geen broedgelegenheid meer is moet deze soort nu dus op doortrek of overvliegend worden gezien. Ik was van plan langs de rivier richting de Donckse velden te fietsen waar vorig jaar ook wel eens grutto's zaten. Echter zie ik als ik langs de crezéepolder fiets dat ook hier veel stukken onderwater staan door de regen van zaterdag en zondag. En ja hoor, ik vind na een tijdje 2 grutto's tussen de vele kieviten en kokmeeuwen. Erg leuk!! Hierna zoek ik nog wat andere veldjes af maar vind ik niks. Als Jan arriveert zoeken we weer even de grutto's op maar ze blijken helaas onvindbaar.

De route gaat verder door de Gorzen waar een grote groep sijzen zit en daarna fiets ik verder langs de rivier. Bij het punt waar de Lek, Noord en Nieuwe-Maas elkaar tegen komen is een gebiedje dat de naam Kleine Zaag draagt. Dat gebiedje ligt echter in de Krimpenerwaard maar o.a. het piertje is prima te bekijken. Als ik daar aankom zie ik net 3 grutto's wegvliegen. Verder zitten er nog zo'n 30 scholeksters.

Helaas blijken de Donckse velden niet meer wat het vorige jaar was als ik daar aankom. Alles is een beetje dichtgegroeid en ook de plas van vorig jaar is volgens mij weg. Dan nog maar even langs het Donckse bos fietsen voor Boomklevers. Eerst hoor ik een vuurgoudhaantje luid roepen maar helaas laat hij zich niet bekijken. Dan hoor ik toch opeens een boomklever die over de straat vliegt en in een tuin aan een pindasilo gaat hangen. Hij laat zich schitterend bekijken maar uiteraard heb ik nu geen camera bij me.. Verder zie ik nog een boomklever, wat halsbandparkieten, blauwe reigers en een leuk groepje staartmezen.

Op de terugweg kijk ik nog even op het dammetje van de Kleine Zaag en zie daar nu 2 grutto's op staan tussen de nog steeds aanwezige scholeksters. Hierna rijd ik in één keer door richting de Karwei. Er zit daar zoals gewoonlijk niks en ook kan ik geen ransuil vinden. Tevens kan ik ook de boomleeuweriken niet vinden, wel zit er nog de witte kwikstaart.

(Helaas dus geen foto's van mij omdat het fototoestel in Leerbroek is..)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten