maandag 28 februari 2011

Eerste vakantiedag

Vandaag was weer de eerste vakantiedag dus moest ik maar weer eens wat aan de jaarlijst op IJsselmonde gaan doen. Dat werd dus weer richting Barendrecht en omstreken.

Als ik bij de Oude-Maas bij Zwijndrecht begint miezert het nog wat. Ik hoor dan ook weinig vogels zingen op een merel na. Een ijsvogel die wegvliegt in een slootje is nog wel het noemen waard. Helaas laat hij zich niet goed bekijken/fotograferen. Op een piertje langs de Oude-Maas rusten een paartje bergeenden en een paartje scholeksters. Op het water zwemmen verder nog wat groepjes krak- en kuifeenden met daartussen nog een vrouwtje brilduiker en 2 wintertalingen.

Oude-Maas
Als ik hier ben uitgekeken fiets ik weer verder totdat ik een groepje mezen tegen het lijf loop die bestaat uit voornamelijk staart- en pimpelmezen maar er zitten ook nog 2 matkoppen tussen. Terwijl ik het groepje bekijk hoor ik tot mijn grote vreugde opeens een Cetti's zanger zingen! Een nieuwjaarsoort voor IJsselmonde maar ook een hele nieuwe plek voor deze soort op IJsselmonde! Gaaf!!

Eigenlijk is een groepje van 6 brilduikers wel net zo gaaf als die Cetti's zanger. Ze zitten vlak langs de kant en de vier mannetjes zijn volop aan het baltsen en laten zich werkelijk schitterend bekijken!! Supergave beesten en dat dan op zo'n afstand! Na een tijdje splitst het groepje in 2 waarna ze zich ook gaaf verplaatsen. Verder zwommen er hier ook nog 2 grote zaagbekken, nog een paartje brilduikers en er riep nog een waterral.


Brilduikers
Na van al dit moois te hebben genoten vervolg ik mijn route weer verder langs de Oude-Maas. Zo zie ik ter hoogte van het pannenkoekenhuis weer de 2 grote zaagbekken, een mannetje brilduiker en een scholekster. Bij de Oude-Barendrechtse brug zit een leuke groep sijzen die druk zijn met het foerageren in een els en met badderen op een schuurdakje. Ook vliegt er nog een mooie havik over. 

Bij de Jan Gerritsenpolder zitten ook nog 3 brilduikers, nog 5 kleine mantelmeeuwen en 2 scholeksters. Helaas is het geen laagwater dus mijn hoop om wat steltjes te zien gaat verloren. Dat wordt echter al gauw goed gemaakt als ik ook hier opeens een Cetti's zanger hoor zingen. In het najaar van vorig jaar was er hier al een Cetti's zanger gemeld, maar aangezien hij dit jaar nog niet gehoord of gezien was, is het erg leuk om te weten dat hij de winter heeft overleefd! 
Habitat Cetti's Zanger
Ik besluit om vandaag niet langs de grienden te gaan maar naar de polders van Rhoon in de hoop op grutto's op ondergelopen weilandjes of andere leuke dingen. Aangezien ik dan nog langs de Gaatkensplas kom kijk ik deze nog wel even af maar ik kan de Buffelkopeend niet zo gauw vinden. Dan nog maar een keer op de terugweg proberen. 

Bij 't Weegje zit een grote groep wulpen die bestaat uit 46 vogels, verder foerageren hier nog wat scholeksters en kieviten, 1250 spreeuwen en een groepje knobbelzwanen. Als ik dit alles aanschouw zie ik opeens een groepje kieviten aan komen vliegen met daar tussen wat kleinere vogeltjes. Dat blijken tot mijn grote vreugde steltlopertjes te zijn waar ik de naam: 'bonte strandloper' aan hang. Gelukkig valt het groepje op een nabij gelegen akker in en kan ze goed bekijken. Helaas gaat het fotograferen heel wat minder door het licht en dergelijke omstandigheden. 
Akker met de kieviten en bonte strandlopers
Als ik ben uitgekeken met deze vogels ga ik op zoek naar groepen meeuwen om daar misschien zwartkopmeeuwen tussen te vinden. Ik loop al gauw tegen een groep meeuwen aan en vind daar tot mijn grote verbazing erg snel een zwartkopmeeuw tussen. Hij laat zich leuk bekijken op de grond en vliegt ook nog even op zodat ik mooi zijn spierwitte ondervleugels kan bekijken. Als de groep weer opvliegt ga ik er niet meer achteraan maar ga via de Gaatkensplas weer richting Ambacht
Polder met meeuwen
In tegenstelling tot eerder vandaag is de Buffelkopeend gauw gevonden maar is verschrikkelijk veel aan het duiken. En als je camera dan niet scherp stelt is foto´s maken erg lastig..
In een nieuw gebiedje ten oosten van de A29 zijn ook een aantal plasjes aangelegd. Omdat daar misschien al wat leuks op de slikrandjes kan lopen, loop ik even het gebiedje in om de plasjes te bekijken. En daar krijg ik spijt van...

Hierna fiets ik in één ruk door richting Heerjansdam. Bij de tennisbanen hoor ik een hoop gezang uit de bomen dat afkomstig blijkt te zijn uit de kelen van vele koperwieken. Een erg leuk geluid en ook niet alledaags vind ik dat, zingende koperwieken! Verder vind ik ook al gauw een grote lijster. 
Als ik een sms'je van Jan krijg dat hij boomleeuweriken bij hem achter heeft stap ik gauw op de fiets en peddel ik weer verder richting Ambacht. 
Als ik zie dat er in Polder Sandelingen ook stukken onder water staan fiets ik daar ook nog maar even door heen. Dat levert zowaar mijn eerste witte kwikstaart voor IJsselmonde 2011 op! Verder zitten er nog wat smienten en 7 scholeksters. 
Polder Sandelingen
Na thuis wat gegeten te hebben fiets ik gauw naar Jan voor de boomleeuweriken. Wil ik bij het terreintje komen moeten we eerst nog 2 sloten over maar dan zijn we er dan toch. Als we langs het bewuste veldje lopen vliegt er inderdaad een groepje van 5 boomleeuweriken op die hierna mooi gaan foerageren. Leuk!! Verder is er hier ook nog een witte kwikstaart in gezelschap van een waterpieper aanwezig en vliegen er nog wat kepen en sijzen over. 
Boomleeuwerik (zit rechts op de foto boven de rechtse groene strook)

Boomleeuwerik (midden in beeld)
Al met al vormde dit een mooie afsluiter van een dag met in totaal 5 nieuwe voor mijn jaarlijst op IJsselmonde. (bonte strandloper, cetti's zanger, zwartkopmeeuw, witte kwikstaart en boomleeuwerik) waarvan één helemaal nieuw is voor de jaarlijst (zwartkopmeeuw). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten