woensdag 9 februari 2011

Even uit school...

Heel de school was vandaag het vijfde uit en ik kreeg dus tijdens het vierde een sms'je van Jan of ik zin had in een rondje kwakken, Pontische meeuw en witkopstaartmezen. Zodra ik uitwas gelijk naar Jan gelopen en de route iets gewijzigd. We gingen nu namelijk richting de Pendrechtse Molen bij Rotterdam-zuid voor grote barmsijzen. Onderweg ernaar toe zien we ook al verschillende sijzen en verder nog een grote groep vinken en koperwieken.

Op de plek aangekomen hebben we snel een groep sijzen/putters gevonden. Even later zie ik opeens een grote barmsijs als ik even de verrekijker van Jan leen. Na heel het bosje te hebben uitgekamd komen we op 9 grote barmsijzen! Zo'n groep is voor IJsselmondse begrippen helemaal niet verkeerd!! In het gebied zoeken we ook nog even naar een gemelde roerdomp maar deze laat zich helaas niet vinden. Wel zien we nog de nodige slobeenden en een bergeend.

Grote Barmsijzen
Fotograaf: Jan de Jong
Hierna zetten we koers richting het Valckestijnse bos. Onder fietsten we nog tegen 4 roeken aan en als we ze aan het bewonderen zijn vliegt er een grote gele kwikstaart over, mijn eerste dit jaar voor IJsselmonde! 


Roeken
Fotograaf: Jan de Jong
Bij het bos aangekomen gaan we eerst maar even naar de bekende plek van de appelvinken. Hier zitten nu echter alleen maar wat sijzen en mezen.

We fietsen dus verder door het bos en als we in een soort van vaart kijken vliegt daar opeens een vrouwtje grote zaagbek op. We gaan even kijken waar ze is gebleven maar vinden haar niet terug. Wel stuitten we op een grote groep koperwieken met daartussen 2 appelvinken!! Helaas vliegen ze erg snel weg. In een vaartje verderop zitten nog 2 grote zaagbekken. Als we er heen lopen zitten ze echt vlakbij en ze roepen ook!, een grappig geluid. Als we weer terug bij de fiets zijn zit daar een opeens een appelvink boven. Hij laat zich mooi bekijken en is ook volop aan het roepen. 
Grote zaagbekken
Fotograaf: Jan de Jong
Als de appelvink is weggevlogen vervolgen we onze route in de bebouwde kom. Omdat we allebei geen brood meer bij ons hadden hebben we razende 'honger'. In Poortugaal lukt het ons niet om een snackbar of iets van die aard te vinden. In Rhoon heeft het meer succes en dus eten we daar een flik portie patat. 

Toen alles op was zijn we even langs een plek van roerdompen gefietst. Bij aankomst liet de nieuw-jaarsoort zich schitterend bekijken. Even later bleken het er zelfs twee te zijn!! Ik had er eentje op een paar meter maar had helaas geen camera bij me. Jan die aan de andere kant van de sloot liep kon dus ook geen goed foto maken.

Als we hier zijn uitgekeken fietsen we nog een stukje langs de Oude-Maas waar we nog een keep en wat sijzen zien. We gaan nog gauw even de polder in waar we opeens de wilde zwaan zien lopen. Hij laat zich erg mooi bekijken!

Wilde zwaan
Fotograaf: Jan de Jong
Hierna rijden we nog even richting de gaatkensplas om de buffelkopeend te zoeken. Hij laat zich helaas niet vinden,wel zien we nog 4 dodaarzen. Ook de 5 patrijzen zitten weer in het gebruikelijke weilandje en op de Oude-Maas zien we nog 7 scholeksters en 3 bergeenden. Aangezien het begint te schemeren besluiten we nog even langs een plek van kerkuilen te fietsen. Als we er een tijdje staan te wachten zien we opeens een witte schim en even later horen we hem nog sissen. Ook vliegt er nog een houtsnip over. Nadat de nieuw-jaarsoort is genoteerd zetten we gauw koers richting ambacht. 
Toch wel leuk om even uit school te vogelen;)
Fotograaf: Jan de Jong


2 opmerkingen:

  1. Hallo Cornelis,
    Heb jouw verhaal gelezen en ik ben zaterdag en zondag lags de Koedood gereden om de patrijzen te bekijken. Zaterdag lukte niet, maar zondag waren ze aanwezig, erg leuk, ik zag ze voor het eerst. Bedankt voor de tip.
    Vriendelijke groet,

    Gert Vonk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Cornelis,

    Leuke blog heb je en wat goed van je dat je nog zo jong al zo veel van vogels weet.
    Ik ben pas ook nog een keer naar de buffelkopeend gaan kijken, maar nu lees ik dat daar in de buurt ook patrijzen zitten. Nu heb ik die nog nooit gezien. Kan jij mij aangeven waar zij ongeveer zitten.
    Alvast bedankt en ik blijf je blog volgen.

    BeantwoordenVerwijderen