donderdag 17 februari 2011

Delta natuur

Vanmiddag weer vrij dankzij uitval. Het was nog steeds schitterend weer dus nu maar richting Ridderkerk. Vanmiddag heb ik heel de Crezéepolder rondgelopen wat niet heel erg verveelde moet ik zeggen. Bij aankomst liepen er een paar holenduiven vrij dichtbij waar ik wat foto's van heb gemaakt. Toen ik te dichtbij kwam vlogen ze op en gingen richting de grote groep hout-, holenduiven en kraaien die foerageerde op de ingezaaide tarwe.
Holenduiven
Als ik al lopend bij de rivier aankom zie ik dat het water erg hoog staat maar helaas is het wel vrij rustig, er drijft alleen een fuut rond. Terug loop ik over de dijk tussen de akkers en de rivier. Met soorten als sneeuwgors in mijn gedachten kijk ik de keien langs het water af, opeens vliegt er dan toch wat op maar dat blijkt helaas om een graspieper te gaan. In tegenstelling tot de meeste graspiepers laat hij zich erg leuk bekijken!
Graspieper
Regelmatig kijk ik de lucht af in de hoop op een groepje grutto's of van die aard maar die krijg ik helaas niet in de kijker. Wel vliegen er regelmatig groepjes kieviten en grauwe ganzen over. Een leukere soort is nog een goudplevier die overvliegt en mijn IJsselmondse jaarlijst op 100 soorten brengt! Als de dijk 'op' is ga ik over een sloot en struin nog een niet geploegde akker af. Er zitten al wat kieviten en er vliegen nog 2 watersnippen roepend op maar verder is het erg rustig. Daarom verlaat ik deze akkers die komende jaren worden verandert in een getijdengebied, zie hier.

Bij de Karwei aangekomen zit ook hier geen sneeuwgors op het o zo mooie braakliggend terrein. Ik kijk nog even naar de werkzaamheden op de Sophiapolder waar ze ook al echt bezig zijn met het project van Delta natuur. Aan de ene kant wel leuk omdat je als het klaar is er ook met een pontje op kan en het waarschijnlijk ook wel steltlopers aan zal trekken. Maar aan de andere kant is het ook wel erg jammer dat hiermee de laatste broedplek van grutto van IJsselmonde is verdwenen.Het is geven en nemen zullen we maar zeggen. 

In de wilgen naast het haventje vind ik al snel een ransuil en hiermee vind ik het ook wel weer genoeg voor vanmiddag. 

Ransuil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten