zaterdag 26 februari 2011

Polderochtend met een verzopen eind

Aangezien ik vandaag geen chauffeur had of iets wat daar op lijkt moest ik er maar op de fiets uit. In de Alblasserwaard zaten heel de winter al verschillende Ruigpootbuizerds en verder waren ook de eerste grutto's weer terug volgens waarneming.nl. Helaas hadden ze vandaag erg veel regen opgegeven maar ondanks dat fietste ik vanochtend toch om half negen van het eiland af. De route ging zoals altijd dwars door Alblasserdam, langs de kinderboerderij om dan in de polder uit te komen.

Altijd als ik hier bij het Achterwaterschap kom (heel erg weinig) moet ik aan die Blauwvleugeltaling denken die hier gewoon tezamen met wat kuifeenden zwom! Maar goed, het is nu 2011 en er zat helaas geen taling met blauwe vleugels, wel waren er zoals altijd wat kuifeenden aanwezig. Ook zie ik als ik eenmaal in de polder ben 2 ooievaars lopen en er zitten overal scholeksters te roepen en achter elkaar aan te rennen. Het is immers ook al weer bijna maart!

Ooievaar
Ik vervolg mijn route langs het Achterwaterschap waar overal rietgorzen weer zitten te zingen. Heerlijk!! In het water zwemmen regelmatig groepjes kuifeenden, wat krakeenden, 5 knobbelzwanen en ik maak een voor mijn doen succesvolle foto van een fuut.

Fuut
Al gauw krijg ik het plasdras gebiedje naast de eendenkooi in het vizier en mijn hart begint sneller te kloppen als de eerste 'gruttooo' roep mijn oor binnendringt. In het plasdras tel ik 71 van deze schitterende steltlopers en telkens vallen er weer in. Als er weer een  grutto aankomt word hij met luid gejuich van de andere ontvangen, een schitterend gezicht! Andere vogels in het plasdras zijn nog 2 pijlstaart, wintertalingen, smienten, een slobeend en erg veel kieviten en krakeenden. In wat slootjes naast de plasdras foerageren ook de eerste grote zilverreigers van de dag.

Plasdras met achteraan de grutto's, op de voorgrond wat smienten
Als ik langs de eendenkooi fiets zie ik in het slootje ernaast een bergeend zwemmen. Hij is erg tam maar zijn vleugels zijn ook niet helemaal in orde.
Bergeend
Na de eendenkooi zit mijn tweede jaarsoort, in vorm van een krooneend, voor de dag al op met te wachten samen met z'n vrouwtje. Ze laten zich leuk bekijken, zijn ongeringd, maar voor mijn doen te tam. Al met al lukt het me wel om nog wat leuke fotootjes te maken. Het zijn immers schitterende eendjes!!

Krooneenden
Even verderop is er waarschijnlijk net gegierd want er zitten erg veel kok- en stormmeeuwen. Ik neem het maar voor lief en vervolg mijn route, achteraf gezien heeft daar waarschijnlijk een zwartkopmeeuw tussen gezeten dus een beetje dom was het wel.. Na de Zijdebrug over te zijn gegaan fiets ik langzaam weer verder richting het oosten. Er zitten hier erg veel brand- en kolganzen die heel de tijd erg onrustig heen en weer vliegen. Ook vliegen er af en toe enkele grutto's en smienten over. Als ik links af wil slaan richting de Donckse Laagten hoor ik opeens een witte kwikstaart. Als ik achterom kijk zie ik dan ook een mannetje boven op een wilg zitten die geknot is. Jaarsoort 160!!
Witte kwikstaart


Onderweg richting Den Donk vliegt er opeens een slechtvalk over die vervolgens in de polder gaat jagen. Gaaf!! In het gehucht Den Donk zitten verder nog wat ringmussen, 2 roeken en een grote zilverreiger. Ook kom ik hier Jaap H tegen die verteld dat hij al een zwartkopmeeuw had bij de eendenkooi, 3 ruigpoten en een bontbekplevier. Ik heb dus nog wat te doen! 

Bij de Donckse Laagten aangekomen staan er al wat vogelaars maar op dat moment is het erg rustig. Desondanks zitten er wel erg veel vogels in de plasdras waarvan het merendeel uit kievit bestaat. Verder ook nog aardig wat grutto's, wintertalingen, enkele bergeenden en 5 pijlstaarten. Ook vallen er heel de tijd grutto's in die vervolgens onzichtbaar achter wat planten e.d. gaan foerageren/rusten. Daardoor heb ik waarschijnlijk maar een klein deel van de grutto's gezien. Verder foerageert er nog een groepje van 8 witte kwikstaarten en jubelen er 5 veldleeuweriken boven in de lucht. Het is nu dus écht voorjaar!! 

O.a. grot zilverreiger, bergeend, brandganzen, kieviten en wintertalingen. 
Na een tijdje wordt mij een zittende ruigpootbuizerd aangewezen door een medevogelaar. Helaas vliegt de vogel erg snel op en landt achter een rietkraagje waar de vogel ook niet meer achter vandaan komt. In het uur wat ik hier nog sta vliegt er nog een groepje van 19 goudplevieren over, zie ik de slechtvalk in het land zitten en even later komt er ook opeens een geelpootmeeuw aangevlogen. Hij zit even in het land en vliegt dan weer terug naar waar hij vandaan kwam, het Achterwaterschap. 
Als ik wat buizerds scan of er misschien nog een ruigpoot tussen zit blijkt dat ook het geval. Erg leuk 2 ruigpoten zo dicht bij huis!! Als ik een paar mooie foto's van wintertalingen heb gemaakt begint het ' eindelijk' te regenen. Niet dat ik dat leuk vind ofzo maar vogels de mensen in De Bilt zou het al veel eerder moeten gaan regenen. Gelukkig dat ze ongelijk hadden!

Grutto's
Wintertalingen

Als ik mijn regenpak heb dichtgemaakt pendaal ik weer terug richting het westen. Op een plek waar de laatste dagen vaak een ruigpoot werd gezien kan ik er helaas nu geen vinden. Wel kom ik nog een slechtvalk en een eenzame brandgans tegen. De groep kokmeeuwen bij de eendenkooi is erg uitgedund en ik neem dan ook niet de moeite om er een zwartkopmeeuw tussen te gaan zoeken. Aanstaande week heb ik vakantie dus die komt nog wel denk ik. De krooneenden zitten er nog steeds en ook arriveren er nog steeds grutto's in het plasdras. 
De terugweg gaat zoals die meestal gaat, veel sneller en om half twee sta ik als een verzopen katje thuis voor de deur. Nat en voldaan van dit ochtendje polderen wat je gelukkig nog in de Alblasserwaard kan doen. Helaas is IJsselmonde tegenwoordig bijna meer steen dan natuur...
Grauwe ganzen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten