woensdag 23 februari 2011

Helaas geen steltjes maar wel....

Eergisteren ben ik nog even in Polder Sandelingen geweest waar alweer volop kieviten, 2 scholeksters en zo,n 12 wintertalingen aanwezig waren.
Gisteren ben ik met school naar Xanten, in Duitsland, geweest om archeologische dingen te bekijken. Uiteraard hoopte ik nog op kraanvogels maar deze heb ik helaas niet gezien. Wel nog aardig wat roeken en een grote gele kwikstaart.
Scholeksters
Vanmiddag ben ik uit school weer even richting de Oude-Maas gegaan omdat het om 12:49 laag water zou zijn. Aangezien er dan kans is op bonte strandlopers en dergelijke zou het dus leuk kunnen worden. Helaas kwam ik niet verder dan 12 scholeksters en wat wintertalingen. Wel leuk waren 4 lepelaars die opeens over kwamen zeilen!!

Ik vervolgde mijn route richting de Carnisse grienden waar het ook erg rustig was. Er zaten wat wilde en kuifeenden en daar was dan ook alles mee gezegd. Toen ik bij de Rhoonse grienden even op de rivier keek zag ik 2 grote zaagbekken overvliegen die even later gevolgd werden door 3 grote zilverreigers!! Erg leuk dus! Verder zat er hier in een bosje een luid roepende tjiftjaf, oftewel 157 jaarsoorten!! Verder erg veel koperwieken waarvan zich enkelen mooi lieten bekijken.

Op de golfbaan zaten erg veel vinkachtigen. Zo zwierf er heel de tijd een groepje van zo'n 20 sijzen rond en zat er nog een groep van 60 exemplaren heel de tijd op dezelfde plek. Ze lieten zich schitterend bekijken tezamen met een groep staartmezen. Ook leuk was een zingende boomklever die ergens in de groep zat het noemen waard.Verder zat er een gemengd groepje van zo'n 5 kepen en 12 vinken.

 In de Rhoonse grienden was net als in de Carnisse grienden er weinig te beleven. Wel had ik hier dan toch nog een matkop. Ook in de polders van Rhoon was het erg rustig met als hoogtepunt een groep van 31 wulpen.

Toen ik langs de Gaatkensplas fietste kon ik in eerste instantie de Buffelkopeend niet vinden maar al snel kwam hij opeens aangevlogen en liet zich in vlucht erg leuk bekijken. Ook de standaard patrijzen waren weer op de normale plek aanwezig. Aangezien het water nog steeds wel laag zou zijn ben ik nog even naar de rivier gefietst waar de groep scholeksters was aangegroeid tot 27 exemplaren. Verder zaten er ook nog een kleine en grote mantelmeeuw.

Het begon te sneeuwen dus de weg richting huis moest weer worden opgezocht. De route lag langs de Oude-Maas waar nog wat scholeksters, 2 bergeenden, zo'n 30 wintertalingen en een matkop zaten.

(Had vandaag helaas niet de mogelijkheid om m'n fototoestel mee te nemen dus vandaar..)

1 opmerking:

  1. Beste Cornelis,
    Mooie site heb jij! Hier in het hoge noorden (Waddenkust Groningen) zijn de kieviten ook al weer massaal terug. Jammer dat het mistig is, want dan is fotograferen wat moeilijk. Succes met je blog. We zullen regelmatig een kijkje nemen.
    Vriendelijke groet,
    Gerard en Willy (Zoutkamp)

    BeantwoordenVerwijderen