donderdag 24 maart 2011

Versierde velduil-dip

Vlak voor het eind van het zesde uur gaat krijg ik een sms van Sander E. dat hij een velduil heeft bij Rhoon in de polder. Als ik om half drie van het schoolplein fiets duurt het zo'n 20 minuten voordat ik de Buffelkopeend zie maar ik neem niet de moeite om te stoppen en fiets weer verder. Snel hierna kom ik Sander tegen en samen fietsen we verder naar de plek. Jammer genoeg  worden we en gearriveerde Hans B. teleurgesteld omdat er een boer het land aan het bewerken is. Helaas...

Dan gaan we maar al vogelend weer terug. De Buffelkopeend wordt nu iets langer bekeken maar verder zwemt er niet veel schokkends op de plas. Bij de Jan Gerritsenpolder nabij de Oude-Maas zien we nog 2 bergeenden, een grote mantel, 4 kleine plevieren en uit het riet komt de zang van een cetti's zanger en blauwborst. Ook een paartje roodborsttapuit blijft niet onopgemerkt aan de drie paar ogen. 

In het nieuwe gebiedje ten oosten van de A29 zien we 4 paartjes kluut, een baltsende kleine plevier, 2 slobeenden en er foerageren enkele witte kwikstaarten. Van deze vogeltjes zien we er ook een paar bij de Kleine Duiker waar we tevens ook een paartje bergeenden en 3 wintertalingen zien. Helaas omdat het al een tijd té mooi weer is zijn er erg weinig plasjes voor witte kwikstaarten en is er dus ook weinig kans op een rouwkwikstaart. Het zou toch leuk zijn als het komende nachten hard zou gaan regen! 

Als we ook in dit gebiedje zijn uitgekeken zetten we weer koers richting huis. Dankzij o.a. de kleine plevieren, blauwborst, roodborsttapuiten en cetti's zanger is de dip van de velduil gelukkig nog wat op versierd. 


(Geen fototoestel of iets bij me omdat ik gelijk uit school ben gegaan, vandaar..)

1 opmerking: