donderdag 31 maart 2011

Develbos en kwikkenspektakel.

Van de week niet erg veel gevogeld. In Polder Sandelingen nog wel 2 blauwborsten, een kleine plevieren, rietgorzen, tureluurs en slobeenden gezien maar verder erg weinig. Toen ook nog leuk een paartje krakeenden op de foto gezet.
Krakeenden
Omdat er in het develbos alweer fitissen waren gemeld daar maar heen gegaan. Op de heenweg harde tegenwind maar na zo'n 20 minuten puffen kwam ik dan toch in het gebied aan. In de grote plas zwommen wat krakeenden, slobeenden en futen en zag ik mijn eerste meerkoeten-nest met eieren. Toen ik wat futen en krakeenden aan het fotograferen was hoorde ik mijn eerste fitis-zang uit de bosjes en kwam er een boerenzwaluw over. 
Futen
Hierna vervolgde ik mijn route naar het andere deel van het 'bos'. Ik zag hier onder het genot van 3 zingende fitissen enkele wintertalingen, een smient, zo'n 40 slobeenden en wat tafeleenden. Toen ik even op mijn mobiel keek zag ik dat er een sms'je was aangekomen. Het was een sms'je van Jan dat er een rouwkwik langs de Pruimendijk zat. Gelijk mijn telescoop en alles ingepakt en richting Ambacht vertrokken. 

Op de plek aangekomen zag ik al gauw een groep kwikstaarten en al snel had ik een schitterend mannetje rouwkwik in beeld. Helaas vloog hij erg snel op om in een weilandje van de nabijgelegen manege te landen. Na zo'n half uur de groep van ca. 30 witte kwikken bekeken te hebben heb ik er nog 2 zekere rouwkwikken uit kunnen halen. Rouwkwik is een best goede soort voor IJsselmonde en zo'n grote groep kwikken is niet minder leuk! Helaas lukt foto's maken erg slecht doordat het erg hard waaide en de kwikken erg bewegelijk waren. 

Rouwkwikstaart (excuus voor slechte foto)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten