zaterdag 19 maart 2011

2 lekke banden en jaarsoorten

Om half acht vertrok ik vanochtend richting Polder Sandelingen. In de eerste soort van plasjes zitten wat slobeenden, wat wintertalingen en een tureluur. Als ik de zingende rietgorzen tel en fotografeer hoor ik opeens een blauwborst zingen! Voorjaar!! Als ik echter richting het geluid loop houdt hij stijf z'n mond dicht en kan ik hem dus niet vinden. Hierna loop ik weer terug en wat vliegt er voor me uit? Een blauwborst! Even zit hij nog stil in een wilg waarbij hij mooi zijn blauwe borst laat zien om daarna in het riet te verdwijnen.
Rietgors (man)
Bij de weilandjes zitten 2 tureluurs, 9 aalscholvers, een paartje bergeenden, mannetje smient, 4 slobeenden en een paartje wintertalingen. Verder zingt er hier ook nog een rietgors net als enkele tjiftjaffen en er vliegen wat witte kwikstaarten over.

Bergeenden met een grauwe gans
Aan de andere kant van de snelweg is het ook vrij stil. Wel vliegen er nog 2 grutto's over en zingt er een tjiftjaf. Bij Waalbos voel ik opeens dat ik op m'n velg rijd. Verdraait! Bij een boer nog een pompje gevraagd maar het mocht niet baten. M'n achterband was zo lek als een mandje. Dat wordt lopen maar dat werd ook beloond want al na zo'n 5 minuten zie ik een groepje steltlopers aankomen wat 16 kemphanen blijken te zijn! Een erg goede soort voor IJsselmonde en vaak lastig te scoren!

Thuis aangekomen was de band snel geplakt en nadat mijn oma weer vertrokken was kon de reis weer hervat worden. Die reis ging richting het Develbos maar ook deze reis werd abrupt beëindigd omdat ik weer het ijzer van m'n wiel voelde. Gauw naar huis gebeld en toen kwam m'n vader even mijn fiets wisselen. Dat is wat je aardig noemt! 

In het Develbos dus verder nog wat groene spechten, 2 watersnippen, een blauwborst die ik even hoorde zingen en dat was het al wel weer. Vooral de watersnippen waren leuk omdat ze zich er goed lieten bekijken!

Watersnip
Op de Oude-Maas bij Heerjansdam is het erg rustig met wat kuif- en tafeleenden en een dodaars. Verder komt er uit het riet de aarzelende zang van een blauwborst die helaas al weer gauw stil valt. In tegenstelling tot de tjiftjaffen die je al weer overal hoort zingen!

Bij de Kleine Duiker bekijk ik samen met Peter G 8 witte kwikstaarten maar er blijken helaas weer geen rouwkwikken tussen te lopen. Verder zitten er hier nog wel 2 bergeenden, een wintertalingen en er foerageert nog een graspieper.

In de nieuwe plasjes ten oosten van de A29 is het in tegenstelling tot de vorige keren echt feest! Bij aankomst zie ik al gelijk 7 kluten staan en even later volgen 3 kleine plevieren (nieuwe voor het jaar!) en een bonte strandloper. Vooral de bonte strandloper is best wel tam te noemen en laat zich werkelijk schitterend bekijken en fotograferen!!
Bonte strandloper

Kleine plevieren
In de bouwdok zitten 2 kluten en ook zie ik nog 3 watersnippen tussen de begroeiing staan. Op de rivier zie ik als ik de kuifeenden check al gauw de Buffelkopeend zwemmen. Hij zit nu echt steeds vaker op de rivier!! Terwijl ik de rivier afkijk hoor ik 2 waterrallen roepen, een cetti's zanger zingen en ook hoor ik een blauwborst. Deze komt onverwachts opeens vlak voor me in een struik zitten en laat zich enkele seconden in volle glorie bekijken! Wat een gave beesten zijn het eigenlijk! Een stukje verder zit er in het struikgewas een paartje roodborsttapuiten die zich ook leuk laten bekijken.
Roodborsttapuit (man)
Als ik bij de Gaatkensplas aankom zie ik 2 vogelaars die al een uur naar de buffelkopeend aan het zoeken zijn. Nadat ik gezegd heb dat ik 'm net op de rivier heb gezien willen ze graag weten waar het is maar omdat ze helemaal uit Drenthe zijn gekomen leid ik ze er even naar toe. Op de plek aangekomen zien we de buffelkopeenden al gauw en tevens horen we weer de cetti's en een waterral. 

Omdat ze nog niet zo heel veel soorten hebben en ook de bonte strandloper nog niet manoeuvreer ik ze ook daar naar toe. Onderweg staan we nog even stil bij de patrijzen die ook nog als paartje present zijn en bij de plasjes aangekomen laat de bonte strandloper zich net als de kluten gelijk zien. De kleine plevieren zijn echter verdwenen maar goedmakers daarvoor zijn 3 zwartkopmeeuwen die luid roepend overvliegen. Gaaf!! 

Een kluut tussen de kokmeeuwen
Hierna neem ik afscheid en ga gauw richting huis. Onderweg krijg ik nog even de schrik van m'n leven maar het blijkt 'helaas' toch om een ooievaar te gaan..

Al met al een leuk dagje met 2 lekke banden en 2 jaarsoorten (blauwborst en kleine plevier).
Bonte strandloper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten