vrijdag 27 oktober 2017

Middagrondjes zonder spektakel, die moeten d'r ook zijn

Na vanochtend mijn laatste tentamen gehad te hebben in Wageningen, ben ik weer aardig op tijd in Ambacht en besluit maar gelijk een flinke ronde te maken met de fiets. Een rondje bij het Perenlaantje, een plek waar ik alweer even niet meer was geweest in Ambacht, levert zo nog een ringmus als hoogtepuntje op, verder was het op wat rietgorzen en watersnippen na rustig. Het veld bij de Karwei is ook erg stil, dus de Crezéepolder is hierna aan de beurt. Overigens vliegen er wel de hele middag groepjes kokmeeuwen over, altijd leuk om zulke massale trek te zien!
Veld bij de Karwei
De Crezéepolder loopt weer vol met kieviten en vele wintertalingen, slobeenden en smienten. Qua krentjes zit er verder niet zoveel, verder dan een pontische meeuw kom ik niet. 
Pontische meeuw
Het ruige veld, waar vorige week nog een siberische boompieper zat, is ondertussen alweer een stuk rustiger. Toch zitten er nog wel wat rietgorzen, graspiepers en ringmussen, en bij de plasjes stoot ik nog een zestal bokjes op. 
Crezéepolder
Aangezien ik nog wel even heb besluit ik het rondje langs de Oude-Maas weer eens te maken. Zeker in deze tijd kan dat natuurlijk zomaar een leuke eend of iets dergelijks opleveren. Via Waalbos, Heerjansdam, de Oude-Maas en het Develbos maak ik het rondje, maar het levert nagenoeg niks op. Hier en daar zwemmen wat dodaarsjes, hangen wat waterpiepers rond, maar daar houdt het wel bij op. Een ontsnapte gans, een keizergans, is nog wel de grootste verrassing van de middag... Maar wie weet zit er over een tijdje eindelijk weer eens een leuke soort op de rivier, blijven checken!
Keizergans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten