maandag 23 oktober 2017

Daurische klauwier op de Zuid-Hollandlijst

Als ik na een ochtendje leren vanmiddag weer begin achter m'n bureau gaat het van geen meter, ik vind 't wel prima en besluit in de auto te stappen naar de Maasvlakte. Vorige week vrijdag was hij daar al gemeld, maar zojuist is het weer teruggevonden. We hebben het nu over de tweede daurische klauwier voor Zuid-Holland. Reden temeer om er even tussenuit te piepen voor deze dwaalgast uit Mongolië en China, die onderweg zou moeten zijn naar tropisch Afrika om te overwinteren.

Op de Maasvlakte aangekomen krijg ik een belletje dat hij precies in beeld iets, even iets aanzetten nog en bij de vogelaars aangekomen kan ik de vogel gelijk zien, in een topje van een wilg op de Vuurtorenvlakte. Fraai! De vogel is uitermate lastig gebleken, want het hele weekend hebben hier ook vogelaars rond gelopen, maar hebben de vogel weten te ontlopen. Ook nu bekend is waar die uithangt wordt hij maar af en toe in het topje van een struik gezien.
Daurische klauwier
Na een paar minuten duikt de vogel weer weg en vind ik het eigenlijk ook wel weer welletjes, ik heb 'm immers goed genoeg gezien. Op de terugweg stop ik nog wel even bij de begraafplaats van Pernis, je weet het immers nooit. Dat de begraafplaats een goede plek is voor vogels blijkt ook nu weer, want uiteindelijk kom ik op acht vuurgoudhaantjes, acht goudhaantjes, twee tjiftjaffen, vier boomkruipers, een zwartkop en veel roodborsten, heggenmussen en mezen. Genoeg te beleven dus en wie weet duikt die echte knaller voor IJsselmonde hier nog een keertje op!
Begraafplaats Pernis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten