woensdag 11 oktober 2017

Blauwe kiek is 200 voor IJsselmonde 2017!

Ook vanochtend kan ik weer in de Crezéepolder staan, erg fijn zo'n flexibel rooster in oktober!Samen met Laurens van der Padt en Julian de Frel sta ik tot half 11 op de telpost. De wind is flink harder dan gisteren, dus het vliegt ook beduidend minder dan gisteren. Ondanks dat zie ik bij aankomst gelijk een middelste zaagbek over de rivier naar noord vliegen, wellicht dezelfde als gisteren? Zo algemeen zijn die beesten namelijk niet hier.

Net als gisteren zien we nu ook weer meerdere bokjes opvliegen door het opkomende water, leuk! Eentje vertrekt zelfs zeer hoog uit beeld richting noord, iets wat ik nog nooit heb gezien bij een bokje die normaal gelijk weer invallen. Verder zien we ook twee zilverplevieren hard doorvliegen naar het zuiden! Leuk, maar toch een soort die flink algemener hier blijkt te zijn dan gedacht.

Uiteindelijk komt voor mij de beste soort om 9:20 langs zetten: een blauwe kiekendief! Op aardige afstand pikken we 'm al op, waarna hij mooi op redelijke afstand langs de telpost komt. Gaaf en eindelijk mijn eerste dit jaar. Betekent ook dat het nummer 200 is voor mijn IJsselmondejaarlijst! Het doel is daarmee bereikt, maar hoger moet vast ook nog kunnen. We gaan dus nog even lekker door dit najaar, maar wie had het verwacht dat we 't zo snel zouden halen...

Blauwe kiekendief                                           ©Laurens van der Padt
Om half 11 moet ik weg en meer dan een appelvink is er niet bijgekomen op de daglijst. Wel vliegen er nog de hele tijd vogels, dus saai is het zeker niet. Al met al was het ook vandaag weer een groot succes, die Crezéepolder! En dan te bedenken dat we vorig jaar bijv. maar 1x in oktober trek hebben geteld... Dat heeft heel wat soorten gekost en hopelijk gaat het nu nog veel opleveren!

Voor de totalen zie hier.

1 opmerking:

  1. leuk dat je zo actief bent met je blog. ik kwam hier terecht tijdens mijn zoektocht naar ip camera's om mijn nieuwe vogels te beschermen haha, naja deze heb ik ook alsnog gevonden.

    succes met je blog, ik blijf je volgen

    BeantwoordenVerwijderen