dinsdag 24 oktober 2017

Leuke soorten in 'mijn' poldertje!

Vanmiddag ben ik de boeken toch wel aardig zat, dus ik besluit nog een klein rondje te fietsen in de buurt in de hoop op een klapekster of iets anders leuks. In het oude vertrouwde Sandelingen, waar het vogelen voor mij ruim tien jaar geleden allemaal is begonnen, struin ik eerst even rond. De slootjes zijn gevuld met watersnippen en wintertalingen, in het riet roepen wat rietgorzen. Als ik nog langs een slootrandje loop vliegt er plotseling een ral voor me op naar de overkant. Gelijk is duidelijk dat het een porseleinhoen is, voordat ze dieper de vegetatie in rent. Leuk! Lekker laat voor deze soort en pas de tweede voor het gebiedje!

Gelukkig komt het beestje er zowaar weer uit en loopt snel langs de slootkant, zodat ik vanuit de hand nog net een plaatje kan schieten. Eenmaal teruggekomen met m'n telescoop is het beestje echter onvindbaar, dus meer dan dit net-niet bewijsplaatje wordt 't niet, helaas.
Porseleinhoen
Tijdens het posten begint er echt wel plotseling een cetti's zanger hard te roepen uit het riet! Voor mij is dit bijna een nog grotere verrassing, want dit is pas de eerste keer dat ik deze soort in het gebied hoor! Alsof het niet genoeg is, begint van de andere kant een exemplaar te zingen, gaaf! Dat het gebied geschikt is wist ik wel, maar het heeft verbazend lang geduurd voordat de eerste het had ontdekt. Nu dus pas, en dat terwijl ik al jaren hier rondloop. Erg leuk!

Polder Sandelingen
Nog een kort uitstapje richting Waalbos levert geen spannende extra soorten op, naast een gebruikelijke groenpootruiter, overvliegende goudplevier en wat waterpiepers. Duidelijk was wel dat het vandaag in Polder Sandelingen gebeurde, met twee goede soorten voor dat gebiedje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten