woensdag 27 augustus 2014

Bizarre stetlopervangst, lachsterns en meer

Vandaag zou er weer geringd worden op VRS Meijendel, dus half zeven kom ik aan op de ringbaan. Vincent vd Spek heeft de hele nacht al gevangen, en dat leverde hem maar liefst 3 groenpootruiters, 5 waterrallen, een bontbekplevier en een witgat op. Eén groenpootruiter heeft hij net uit het net gehaald, dus de eerste nieuwe handsoort is al gelijk binnen. Wat een gaaf beest en heel fors groter dan witgatjes.

Groenpootruiter
Vandaag zijn het echt de steltjes die het maken. Op het meer wat ze aan het leegpompen zijn belanden nog een witgat, oeverloper en groenpootruiter in het net, waarvan oeverloper dus ook weer op de handlijst kan worden bijgeschreven.
Oeverloper
Als we zien dat er op het meer 2 steenlopers en even later ook een bosruiter lopen, zetten we van beiden soorten het geluid aan op de slag. En pats! Eerst zitten de twee steenlopers en na het geluid van bosruiter aangezet te hebben zit die ook binnen twee minuten onder het net, bingo!!
Steenloper
Bosruiter
Op nog een tweetal ijsvogels na hing er verder niet veel spectaculairs in de overige netten, maar het was natuurlijk een fantastische ochtend. Voor volledige aantallen zie hier.

In de auto word ik gebeld door Laurens vd Padt, en hij weet te melden dat de wespendieven als een malle vliegen en dat Laurens vd Wind een zeearend over Ridderkerk had! Eenmaal thuis fiets ik dan ook gelijk maar door naar de De Gorzen, maar er komt helemaal nul komma nul over, helaas...

Ik besluit dus maar een blik te gaan werpen op de Sophiapolder, maar onderweg belt Laurens vd Padt me weer, maar nu met de mededeling dat Merijn Loeve twee lachsterns heeft gevonden bij Berkel en Roderijs. Dit is een zeer goede soort voor Zuid-Holland, dus als hij klaar is met werken gaan we gelijk. Ik heb nog wel even tijd op om de Sophiapolder te kijken, maar op het eiland loopt bijzonder weinig. Een visarend die overkomt maakt de middag toch nog wel goed.

Visarend

Hierna sta ik om 16:00 bij Laurens voor de deur en zetten we koers richting de lachsterns. Eenmaal de plek gevonden vertellen Herman vd Brand en Hans Tetteroo dat de ouder met het jong net hoog zijn weggevlogen met kokmeeuwen in zuidwestelijke richting. We geven eigenlijk gelijk de moed op en lopen weer terug richting de auto, jammer. Bij de auto horen we echter een schreeuw en de vogels blijken weer aanwezig! Gauw een sprintje terug, waarbij een touwtje over het pad niet door iedereen op tijd wordt opgemerkt, en de vogels zijn binnen..
Juveniele lachstern
Adult lachstern
Samen laten ze zich fraai en van dichtbij mooi bekijken. De adult is actief aan het jagen en het jong zit meestal op de kant te wachten tot 'm wat in de bek wordt gestopt. Erg leuk om naar te kijken, maar het is na een tijdje toch wel tijd om richting De Gorzen te gaan voor de reigers..

Rond half zeven kom ik aan, maar gelukkig mis ik deze keer niks, want ik zie gelukkig nog net de grootste en eerste groep van de avond. Eenenvijftig purperreigers vliegen in formatie prachtig recht over, het blijft een gaaf gezicht! Uiteindelijk zien we er vanavond 227 overtrekken, het tweede aantal ooit voor deze telpost. Voor de volledige telling zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten