donderdag 10 juli 2014

Wat meeuwenringen en weer eens een leuk plantje

Vanochtend besluit ik weer eens met de auto naar Rotterdam-Zuid te gaan voor klein rondje geringde meeuwen aflezen. Aangezien ik afgelopen week op de Sophiapolder Poolse pontische meeuw Y[PHNN] weer zag staan zaten er wellicht weer wat nieuwe leuke beesten in Rotterdam. Bij het Eiland van Brienenoord zie ik bij aankomst wel gelijk de Poolse pont G[P342] die ik hier exact een week geleden voor het eerst zag en lees ik de eerste van Roland-Jan Buijs af. Erg leuk zijn hier ook de eerste twee 1 kj geelpootmeeuwen voor mij deze zomer!

In de verschillende havens van de Kop van Zuid zie ik vervolgens nog 7 geringde Nederlandse kleine mantelmeeuwen, een Engelse, 2 Nederlandse en Belgische zilvermeeuw en nog een 1kj geelpootmeeuw. Op de terugweg besluit ik toch nog weer even een blik te werpen bij het Eiland van Brienenoord, en dat levert zowaar een nieuwe Nederlandse zilver en twee Nederlandse kleine mantels op, geen slecht ochtendje!

Vanmiddag was een bekende kleine mantelmeeuw W[LX] een leuk begin waarna ik besloot om te kijken of er wat meeuwen zouden reageren op brood bij de Crezéepolder. Dat wilde helaas niet erg vlotten maar het zeer zeldzame plantje ruige lathyrus wat ik hier vond was dan wel weer een erg leuke verrassing!

Kleine mantelmeeuw W[LX]

Ruige Lathyrus
Om nog wat extra ringen af te lezen besloot ik Zwijndrecht met  nog een bezoekje te vereren wat verschillende vogels van Roland-Jan opleverde en ook eindelijk mijn eerste afgelezen stormmeeuw van 2014, een exemplaar dat in de winter van 2010 was geringd op VRS Castricum!
Kleine mantelmeeuw ZW[FG]
Kleine mantelmeeuw Y[00]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten