woensdag 23 juli 2014

Leuke vangst en wéér naar Erika!

Ook vandaag zou er weer worden geringd in Meijendel dus voor de derde keer deze week stap ik in de vroege ochtend in de auto naar Den Haag. Vincent vd Spek was er gisterenavond al en ringde toen al een oeverloper en witgat dus wie weet wat er voor deze ochtend in petto is. Als ik de bijna de baan op fiets zie ik nog net dat er twee witgatten landen op de slag. Als ik even later Vincent en Rinse naar buiten zie stieren weet ik hoe laat het is, een goed begin van de ochtend!

Eenmaal in de hut hangt er ook nog een fraaie boerenzwaluw die vanochtend in de netten zat, ook een leuke soort op de baan en natuurlijk een schitterende vogel!
Boerenzwaluw
De rest van de ochtend zijn het nog drie witgatten, een ijsvogel en twee rietzangers die de ochtend met totaal 83 gevangen vogels leuk maken. Helaas werkt het slagnet niet altijd even optimaal waardoor een paar witgatten de dans weten te ontspringen maar vijf is een mooi aantal en een evenaring van het dagrecord in Meijendel.
IJsvogel
Rietzanger
Voor de totalen zie hier.

Als ik van plan ben weg te gaan krijgt Vincent op zijn telefoon echter het bericht van een bruinkopgors op opslagterrein Erika bij Westkapelle! De vogel zou echter weer uit beeld zijn dus even later rijd ik gewoon rustig richting Ambacht.

Uiteindelijk is het 19:29 als hij toch weer opeens wordt gemeld op het terrein door een paar volhouders die de hele middag hebben gezocht! Snel wat gebeld en als we gelijk gaan moeten we kunnen halen. Herman vd Brand die Laurens vd Padt, Laurens vd Wind en mij komt ophalen heeft wat vertraging door een alcoholcontrole en een afgesloten brug, dus uiteindelijk is het 20:00 voordat we wegrijden vanuit H.I.Ambacht. Met 1,5 uur reistijd zouden we er rond half tien moeten kunnen zijn, of we moeten er wat vanaf rijden natuurlijk...

Uiteindelijk komen we rond kwart over negen aan bij het opslagterrein waar we nu onze derde knaller, na provencaalse grasmus en oostelijke blonde tapuit, binnen een half jaar willen binnen harken. De vogels echter weer uit beeld maar dan vliegt hij toch opeens op vanuit het helm op daarna zichtbaar in een duindoorn te gaan zitten, bingo!! Hij laat zich hier goed zien en vliegt na een minuut of vijf het helm weer in. Hieruit vliegt hij door onbekende oorzaak weer op om daarna voorlopig te verdwijnen. Het licht neemt sterk af dus met een brede grijns lopen we rond 22:00 het terrein af, wat een gave soort!!
Duinen bij Erika

Geen opmerkingen:

Een reactie posten