zaterdag 26 juli 2014

De eerste Schotlandsoorten laten zich zien

Nadat we gisterenochtend in de haven van New Castle waren gearriveerd hebben we een paar uur in Edinburgh rondgelopen waarna we richting onze Bed&Breakfast gingen in Muthill, ten noorden van Edinburgh. Dit aangezien we het te ver vonden om in één dag van New Castle richting onze huisje te rijden. Leuk was nog wel dat we ontdekte dat de zuidelijke boomsprinkhaan die in IJmuiden op de auto zat een paar honderd kilometer in Schotland niet was verplaatst... Deze soort dus geholpen met uitbreiding en nu met eigen ogen gezien dat ze zich op auto's verplaatsen.
Zuidelijke boomsprinkhaan
Vanochtend loop ik voor het ontbijt een rondje door het Schotse landschap, en dat is bijzonder fraai! Ook al zijn het rond het huisje nog vooral akkers, een beekje wat door dit landschap loopt zorgt wel voor de nodige variatie. Er zingen wat goudhanen, geelgorzen en zwarte mezen en verder zitten er flinke groepen roeken op de akkers. Een stukje met het beekje meegelopen te zijn blijkt daar een meertje te zijn, waar tot mijn grote verbazing een visarendnest bij zit, erg gaaf! De adulten vogels komen boven me vliegen en ik zie twee jongen op het nest, super!


Visarend(nest)
Na deze fraaie waarneming loop ik terug het hele beekje uit naar het huisje en dat levert de gehoopt soort op: een waterspreeuw. Verder zie ik nog wat grote gele kwikstaarten en hoor ik de eerste taigaboomkruipers van de vakantie.
Beekje
Dan is het toch echt tijd om hier te vertrekken en naar het huisje te gaan rijden, waar we in de middag aan hopen te komen. Onderweg wordt het landschap steeds ruiger en mooier en dat levert al gauw wat rode wouwen op. Verder zien we als we door een soort gebergte rijden opeens wat hoenders langs de weg zitten, schots sneeuwhoenders! Ze laten zich leuk bekijken en niet veel verder zitten er nog een paar. Dit blijken achteraf overigens de enige waarnemingen van deze soort..
Schots landschap
Schots sneeuwhoen 
In de buurt van het park waar ons huisje staat wordt het landschap wel meer bepaald door akkerbouw, maar eenmaal bij het park blijken we toch nog aardig midden in de natuur te zitten. Wat zou dat de komende dagen gaan opleveren?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten