donderdag 3 juli 2014

Een paar erg leuke aflezingen

Vanochtend besluit ik weer een kijkje te nemen in het park in Ambacht voor overtijende kokmeeuwen van de Sophiapolder. Er zitten er genoeg maar echt goed op de kruimels komen willen ze helaas niet. Uiteindelijk lukt het me toch en er blijkt nog een geringde tussen te zitten ook, een Rus! Het gaat hier om een 2 kj vogel die ik afgelopen winter in Zwijndrecht en Papendrecht heb gezien. De kans is heel groot dat hij hier op de Sophiapolder overzomert heeft met nog enkele honderden andere jonge vogels van vorig jaar, in ieder geval erg leuk!
Russische kokmeeuw
Vanmiddag besluit ik maar weer om richting Heijplaat te gaan, en dat blijkt geen slechte keuze. Ik houd het lang uit wat altijd voor een flink aantal ringen zorgt, voor deze plek dan, en ik lees er uiteindelijk 10 af, en twee metalen zilvermeeuw half. Deze tien kleurringen hingen om 5 Nederlandse zilvermeeuw en om 3 Nederlandse, een Belgische en een Franse kleine mantelmeeuw. Vooral deze laatste is erg leuk, aangezien dit exemplaar (N[3CJ7]) van een speciale ringcentrale afkomstig is, namelijk die van Guernsey. Guernsey is één van de Kanaaleilanden tussen Frankrijk en Groot-Brittannië en van die centrale had ik nog nooit een meeuw afgelezen. Extra leuk was ook wel dat dit exemplaar een paar weken geleden door Merijn Loeven en Roland-Jan Buijs werd afgelezen op de stort van Tilburg (link).
Buijsjes
Op de terugweg besluit ik nog even een blik te werpen op het Eiland van Brienenoord en dat blijkt zowaar een hele goede keuze. De eerste geringde meeuw die ik zie is namelijk een Poolse pontische meeuw! Eindelijk dus weer eens een geringde pont in de stad! Verder lees ik nog een aantal Nederlandse zilvers en kleine mantels af en is het weer thuis om huiswaarts te keren.

Poolse pontische meeuw G[P342]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten