donderdag 17 juli 2014

Druk dagje met ringen en een oostelijke vos!

Vandaag kan ik weer naar VRS Meijendel om te ringen en rond 5:30 loop ik de baan op. Samen met Rinse vd Vliet, Wouter vd Ham en Gijsbert Twigt vermaken we ons tot 11:00 met 68 vogels. Niet een bijzonder goede ochtend maar de vierde kneu voor de baan sinds 2000 en een tweetal witgatjes die we weten 'te slaan' zijn leuke soorten en beiden nog nieuw voor mijn handlijst net als een tweetal rietzangers.

De wachtrij

Witgatje
Kneu
Rietzanger
Voor de totalen zie hier.

Op de terugweg naar huis besluit ik bij Delft nog even van de snelweg af te gaan. Sinds een paar dagen is namelijk duidelijk geworden dat er een enorme invasie is van oostelijke vossen, een soort uit het verre oosten. In Delft werd ook een exemplaar van deze vlinder gevonden en als je er dan langs rijdt mag je 'm natuurlijk niet missen.

Bij aanokmst zie ik hem gelijk al zitten op de vlinderstruik en hij laat zich aardig bekijken. Ook de lichte voorpoot, eigenlijk het beste kenmerk voor de soort, zijn zelfs te zien en ook de andere kenmerken, erg fraai!

Oostelijke vos
Eenmaal thuis kan stap ik bijna gelijk weer in de auto om met Roland-Jan Buijs ringen te gaan aflezen op de stort van Tilburg. Als ik aankom is hij er ook net en de stort blijkt voor een gedeelte in brand te staan. Het valt gelukkig erg mee dus even later rijden we achter elkaar naar boven waar het weer barst van de meeuwen. We lezen allebei af in verschillende auto's en op het einde blijkt dat we voor het grootste gedeelte andere ringen hebben afgelezen. Ik lees uiteindelijk 120 ringen af waarvan er 20 aan ooievaars zitten uit Duitsland, Nederland, België en Frankrijk. Daarnaast lees ik 90 kleine mantels af wat zo goed als allemaal Nederlandse vogels zijn op een tweetal Denen en een Duitser na. De tien zilvermeeuwen die ik aflees zijn ook allemaal Nederlands.

Vuilstort van Tilburg
We rijden hierna nog even naar het Leikeven waar de vogels drinken en het vuil wegspoelen.. Hier zien we nog een andere Deense en een Noorse kleine mantelmeeuw. Al met al lezen we uiteindelijk samen zo'n 175 meeuwen af, een goede score! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten