vrijdag 3 april 2020

Leuke vangst en veel grutto's!

Afgelopen dagen heb ik weer veel huismussen ingestipt, maar ook weer veel nesten van kievit gevonden in het Waalbos. Wat dat betreft is het dit voorjaar nog veel van hetzelfde, maar bij een rondje door het Waalbos doken nog wel twee zwarte ruiters en een rouwkwikstaart op. Toch leuke soorten! Ook liepen nog veel waterpiepers rond, waarvan een aantal in zomerkleed.

Waterpieper
In de Crezéepolder is het ook weer een drukte van belang, met name door honderden kluten en grutto's. Afgelopen dinsdag probeerde ik 's middags nog een ring af te lezen, wat zowaar ook nog lukte. Het lukte om tussen de grutto's een exemplaar af te lezen die in augustus 2017 was geringd in zoutpannen in Portugal. Sindsdien was het exemplaar niet afgelezen, dus een nuttige eerste aflezing!
Grutto uit Portugal
Grutto's
Kluut
Vanmiddag loop ik weer eens door de Zegenpolder. Door de graafwerkzaamheden zijn kale oevers ontstaan, waar begroeiing nog nagenoeg ontbreekt. Kleine plevieren vinden dat echte fantastisch, dus met wat netten probeer ik deze te vangen. Uiteindelijk lukt dit zowaar en kan ik mijn eerste kleine plevier ringen. Wat een schitterend steltlopertje! Hopelijk kunnen we het exemplaar dit broedseizoen blijven volgen!
Kleine plevier
Aangezien dit weekend weer een slaapplaatstelling is voor steltlopers, ben ik vanavond present op een kraan nabij de Sophiapolder. Bij aankomst is gelijk duidelijk dat de Sophiapolder dit jaar weer massaal wordt gebruikt. Op het eiland lopen honderden grutto's te foerageren voordat ze op het eiland de nacht door gaan brengen. Fantastisch! Uiteindelijk tel/schat ik het aantal op 2600. Ongekend! Later blijkt overigens dat dit met name exemplaren zijn die overdag in de Biesbosch foerageren, maar erg leuk dus dat ze op 'onze' Sophiapolder gaan slapen!
Vaag plaatje van vele grutto's...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten