zaterdag 18 april 2020

Van kluten, rietvogels tot CES1

De afgelopen dagen was er nog weer genoeg te beleven rond Ambacht en op IJsselmonde. In de Crezéepolder zijn de kluten weer aan de leg geslagen en erg leuk is dat dit voorjaar een kluut met Franse kleurringen in de polder aanwezig is. Het lijkt erop dat dit exemplaar gaat broeden!
Kluten
Franse kluut
Ook kon ik weer een broedvogeltelling langs de Devel doen, wat maar liefst meer dan 70 zingende rietzangers opleverde. Andere leuke soorten waren nog een zingende dodaars en roerdomp, 12 snorren, 3 sprinkhaanzangers en zeker 3 paartjes bruine kiekendief. Ik ben erg benieuwd wat de uiteindelijke resultaten gaan zijn, maar de aantallen rietvogels blijven toch bijzonder hoog in de rietkragen langs het riviertje. Schitterend!
Devel
Rietgors
Gisteren kon ik vervolgens tijdens werkzaamheden voor de Grauwe Kiekendief in de Zegenpolder nog genieten van een overvliegende zeearend en zwarte wouw. Zeker de laatste is een soort die ik niet vaak tref op IJsselmonde. Leuke verrassingen tijdens het werk!

Vandaag moest de eerste CES-ronde weer gelopen worden op VRS Meijendel, een gestandaardiseerd ringprogramma om het broedsucces van de locale broedvogels te meten. Gisterenavond was ik daarom al afgereisd naar de duinen om de netten vast op te zetten. Omdat ik dan toch al in de duinen was besloot ik vannacht maar eens een nachtvangst te doen, met name hopend op een porseleinhoen.

De netten bleven helaas leeg vannacht en ook een beflijster, waar ik vurig op hoopte deze morgen, vangen we niet. De vangst met Maarten Verrips bestaat daarentegen over zo'n 30 vogels, verspreid over 8 soorten. Geen spectaculaire aantallen en soorten dus, maar wel weer leuk om de teruggekeerde broedvogels weer in de handen te hebben. Met name zwartkop is deze ochtend algemeen, maar ook vangen we nog een fitis en de eerste nachtegalen en grasmussen weer. Toch leuk!
Nachtegaal
Grasmus
Voor de totalen zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten