vrijdag 10 april 2020

De laatste waterpiepers en vinpootsalamanders

Afgelopen dagen ben ik tussen de bedrijven door nog regelmatig buiten te vinden. Afgelopen woensdagavond was ik voor de laatste keer van de winter weer langs de Devel waterpiepers aan het vangen, wat zowaar ook weer twee exemplaren opleverde. Prachtige exemplaren! De avond werd verder nog opgeleukt met wat zingende snorren en ook de roerdomp die weer zit te hoempen! Verrassend was ook een exemplaar die om 21:10 luid roepend, hoog, overkwam. Waarschijnlijk heeft die in de Devel gepleisterd en trok die op de mooie avond weer verder?!
Waterpieper
Rietgors

Donderdag kon ik na een broedvogeltelling nabij Breda weer een nieuwe amfibie op mijn lijst zetten: vinpootsalamander. Deze soort is in Noord-Brabant op veel plekken relatief algemeen, maar het was me nog niet gelukt om deze te zien. Met een schepnet lukt het nu eenvoudig snel in een ven en kreeg ik twee exemplaren naar boven. Schitterend! Naast de kenmerkende vinnen tussen de poten was ook de puntige staart een leuk kenmerk om te zien!


Vinpootsalamander
's Avonds maak ik met Laurens van der Wind nog een schelpeneiland op de Sophiapolder schoon, zodat de visdieven weer een prachtige plek vinden om te gaan broeden dit jaar. Als we onkruid aan het wieden zijn komen ook alweer drie exemplaren een kijkje nemen. Schitterend! En hopelijk levert het weer een mooi broedsucces op!
Sophiapolder
Ten slotte vermaak ik me vanmiddag nog even op een bouwterrein in Ambacht, waar enkele mooie bakken met water staan. Het is leuk vogelen met de nodige witgatjes, kleine plevieren, veel kneuen en putters, maar ook weer volop foeragerende oeverzwaluwen. Wie weet dat het nog een leuke steltloper gaat opleveren dit jaar! Genoeg te checken dus de komende tijd...
Ambachtse zoom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten