zaterdag 25 april 2020

Weer een drukte langs de Devel

Gisterenmiddag zag ik tussen de werkzaamheden door enkele planten van de grote wolfsklauw op de Utrechtse heuvelrug. Een opvallende soort! Verder kwam ik nabij Meerkerk bij toeval een paartje steltkluten tegen op een plas-dras en kon ik 's middags (tijdens werk) de eerste kievitskuikens van dit jaar ringen. Hopelijk gaan er nog velen volgen!
Grote wolfsklauw
Steltkluut
Kievit
Vanochtend doe ik weer de broedvogeltelling langs de Devel. Net als de vorige telling zijn de rietzangers weer in de overgrote meerderheid, met deze ochtend 66 zingende exemplaren. Verder zijn in de brede rietkragen op 14 plaatsen snorren te horen en kan ik totaal weer 12 zingende cettti's zangers instippen. Sprinkhaanzangers zijn schaars met slechts twee zingende exemplaren, daarvoor is het gebied denk ik te nat.
Rietzanger
Wel klinkt weer de roep van een roerdomp, zingt nog slechts één blauwborst en is de eerste lading (16 exemplaren) kleine karekieten weer gearriveerd. Gedurende het voorjaar komen zo weer telkens nieuwe soorten aan en neemt het aantal broedvogels sterk toe. Het begon met alleen rietgorzen, waarna de blauwborsten, rietzangers en snorren arriveerden. Nu de eerste kleine karekieten en over enkele weken de bosrietzangers... Gelukkig houden de meeste blauwborsten nu dus weer hun snavel, waardoor het overzicht nog enigszins te behouden is. Want wat een vogels zitten er, schitterend!
Snor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten