woensdag 29 april 2020

Planten op de Veluwe!

Nadat ik vanochtend weer een broedvogeltelling heb gedaan nabij Den Haag, zet ik koers richting de Veluwe voor een onderzoek. In de omgeving heb ik nog wat zeldzame plantjes in gedachte, je moet het werk natuurlijk nog leuker maken dan het al is... Bij Breda zie ik de eerste nieuwe plantensoort, eenjarige hardbloem, en dan kan het leuke tripje gaan beginnen! Ik start bij Radio Kootwijk, vlak langs de A1, waar ik op de heide de zeer zeldzame kleine schorseneer en heidezegge vind. Het is nog even zoeken, maar uiteindelijk vind ik beide soorten. Fraai! Na terugkomst bij de auto wordt ik vervolgens nog aangenaam verrast door een luid zingende draaihals! Een soort die ik eigenlijk nog nooit in Nederland had horen zingen. Erg leuk! Het natte pak neem ik maar voor lief...
Heidezegge
Kleine schorseneer
In Apeldoorn bezoek ik nog het trosglidkruid, waarna ik in de omgeving van Vaassen wat plekken met zeldzame soorten bezoek. In dit lage deel, net ten oosten van de Veluwe, treedt veel kwel op van regenwater afkomstig van de Veluwe. Door deze omstandigheden lopen veel beekjes door dit gebied en zijn specifieke habitats tegen voor bepaalde soorten. In een beekje tref ik zo bijvoorbeeld rossig fonteinkruid en gewoon bronkruid aan en midden in het bos groeit naast een beekje paarbladige goudveil. Onderweg komt nota bene ook nog een tweetal kraanvogels overzeilen, een aangename verrassing!
Kraanvogels
Groot bronkruid
Nabij Gortel vind ik na even zoeken een groeiplek van stekende wolfsklauw. Een opvallend plantensoort zo midden in het bos! Je vraagt je dan af wie ooit zo'n plek ontdekt...
Stekende wolfsklauw
Op een natuurontwikkelingsplek bij Tongeren heb ik na even zoeken de klimopwaterranonkel gevonden. Enkele leemputten, diepe plekken in het bos, leveren vervolgens nog rood peperboompje, voorjaarszegge en hartbladzonnebloem op. Knollathyrus kan ik dan weer niet vinden, maar het kan natuurlijk ook niet altijd meezitten.

Klimopwaterranonkel
Rood peperboompje
Voorjaarszegge
Al met al toch leuk om zo weer de nodige plantensoorten bij te kunnen schrijven. 100 nieuwe soorten dit jaar lijkt me een mooi streven!
Graspiepernest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten