donderdag 23 april 2020

Balkankwikstaart in Lentevreugd!

Gisterenavond kwam mij ter ore dat een balkankwikstaart was ontdekt in Lentevreugd, een gebied aan de rand van de duinen bij Katwijk. Deze soort is slechts enkele malen eerder in Nederland gezien, waaronder eenmaal op exact dezelfde locatie. Aangezien ik 'm nooit eerder zag, besluit ik vanochtend in alle vroegte die kant op te reizen. Ruim voor zonsopkomst was ik aanwezig, zodat als hij te vroeg zou vertrekken, ik geen kans zou hebben om 'm te missen. Hij was ten slotte in de duindoorns naast een plasje gaan slapen.
Lentevreugd
Als ik op de plek arriveer, ben ik de eerste in het gebied. Sprinkhaanzangers, graspiepers, veldleeuwerik, rietzangers en rietgorzen laten echter al volop hun gezang horen. In het plasje foerageren verder ook nog wat witgatjes en een bosruiter, maar de balkankwikstaart ontbreekt nog op het toneel. Deze soort wordt overigens op de meeste plaatsen als ondersoort gezien van de gele kwikstaart en komt met name voor in de balkan, hoe verrassend...
Het plasje
Rond 6 uur ontwaakt de balkankwikstaart en loopt hij opeens plotseling in het plasje te foerageren. Een schitterende soort met een gitzwarte kop, erg fraai! Tijdens het opvliegen laat hij ook zijn kenmerkende, raspende roep horen.
Balkankwikstaart
Ondanks dat de vogel was doorgegeven, is het niet druk bij de vogel en kunnen zo'n 10 mensen op afstand van elkaar goed van de vogel genieten. Niks aan het handje. Wanneer de vogel richting een stel koeien vliegt vind ik het echter wel mooi geweest, en besluit aan het werk te gaan, maar wel met een fraaie nieuwe soort op zak!
Balkankwikstaart
Na een klus in Spijkenisse kom ik bij Poortugaal nog een blauwe kiekendief tegen, die rustig langs komt richting noordoost. Altijd leuk! Aangezien de rovertrek vandaag goed was, sta ik ook het eind van de middag nog even in de Crezéepolder. Dat levert vervolgens eigenlijks helemaal niks op qua overtrekkende vogels, maar ter plaatse zijn ten minste twee temmincks strandlopers nog wel leuk om te bekijken!
Temmincks strandloper
Blauwe kiekendief

Geen opmerkingen:

Een reactie posten