maandag 30 maart 2020

Van bostulpen tot schitterende waterpiepers!

De laatste tijd ben ik weer druk met het instippen allerlei broedvogels. In Ambacht fiets ik geregeld rondjes om spreeuwen en huismussen in kaart te brengen. Dat levert met name opvallend weinig spreeuwen op, met uitzondering van het westelijke deel. Daar broeden veel exemplaren in schoorsten, grenzend aan Sandelingen-Ambacht. Huismussen zitten hier en daar nog wel in aardige aantallen. Totaal wel ca. 200 paar denk ik, maar dat moet het voorjaar nog uitwijzen... Leuk waren ook paartjes holenduif in Ambacht, waarschijnlijk zeker twee! Een nieuwkomer die de bebouwde kom in lijkt te trekken, ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen!
Holenduif
Ook probeer ik weer wat kieviten en andere weidevogels in beeld te brengen. Op braakliggende terreinen bij Oud-Reijerwaard zitten weer ca. 15 paar kievit en ook zijn de eerste tureluurs weer gearriveerd. Bij een eenzaam plasje trof ik daarnaast afgelopen week nog zes bokjes. Niet verkeerd! In het Waalbos liggen ook alweer tientallen kieviten op de eieren en lijkt dit jaar ook weer een groot succes te worden. Prachtig!
Kievitsnest in Waalbos
Voor werk ben ik ook weer veel bezig met het inventariseren van broedvogels. Heerlijk! Het levert allerlei leuke soorten op, met name bosvogels. Ca. 10 middelste bonte spechten, zwarte spechten, goudvinken, bosuil, haviken en appelvinken. Onderweg probeer ik dan meestal nog wat zeldzame plantensoorten mee te pakken, om ook de plantenlijst nog wat op te krikken. Zo zag ik afgelopen tijd bijv. nog kalkraket, kamvaren, brede dovenetel, bostulp, muizenstaart, heidespurrie en heelbeen. Prachtige soorten!
Bostulp
Heidespurrie
Muizenstaart
Een telling afgelopen zaterdag leverde naast mooie groepen grutto's en enkele bruine kiekendieven weinig noemenswaardigs op.

Vorige week (25 maart), was ik daarnaast ook weer naar de Devel geweest om een poging te doen voor waterpiepers. In deze tijd van het jaar zijn ze immers in hun prachtkleed, dus het doel was wel om een zomerkleed exemplaar te vangen. Ze bleken inderdaad nog steeds aanwezig en zowaar lukte het om twee exemplaren te vangen. En inderdaad, ze waren schitterend roze gekleurd. Mooier dan dit worden ze niet!

Waterpieper
Ook vanavond deed ik weer een poging en wederom lukte het om een exemplaar te kunnen ringen. Tevens was ook de roerdomp weer voorzichtig aan het hoempen en waren twee blauwborsten actief aan het zingen. Het zal dus niet lang meer duren voor de waterpiepers zijn vertrokken, maar voor nu is het nog even genieten van deze fraaie beestjes..
Waterpieper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten