maandag 16 maart 2020

Franklins meeuw!!

Vanochtend doe ik de eerste broedvogelinventarisatieronde van het jaar, nabij Breda. De komende tijd ga ik regelmatig in deze omgeving broedvogels tellen voor mijn werk, maar ook vanochtend is het al heel vermakelijk met appelvinken, goudvinken, raaf, kleine bonte specht, haviken en grote lijsters. Leuk werk! Op de terugweg naar huis kom ik bij Dordrecht nog langs enkele zeldzame plantjes. Bij de Moerdijkbruggen zie ik het zeldzame Wit hongerbloempje en in het bos Louterbloemen vind ik even later eenvoudig blauwe anemoon en blauwe druifjes. Mooie plantjes!
Wit hongerbloempje
Op kantoor verneem ik even later dat bij Benthuizen een Franklins meeuw is ontdekt! Deze zeldzame meeuw uit Noord-Amerika is op beperkte schaal doorgegeven in verband met de uitbraak van het corona-virus. Grote groepen mensen zijn ten slotte verboden. Aangezien de soort nog op mijn lijst ontbreekt en het redelijk in de buurt is, zet ik gelijk koers richting Benthuizen.

Bij aankomst kan ik vrijwel gelijk aanschuiven, als de vogel al foeragerend in beeld is in een groep kokmeeuwen. De vogel loopt op afstand, maar door de telescoop is een aantal kenmerken toch goed te zien. Al met al valt het kleine formaat van de vogel op en met name als hij vliegt springt hij er toch wel echt uit. Ondanks alles dus toch weer de eerste nieuwe soort op de lijst! En wat voor één, aangezien een twitchbaar geval toch alweer even geleden was. Fijn!
Franklins meeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten