maandag 7 augustus 2017

Staartblauwtjes en zal die waterrietzanger komen?

Na een weekje als parkeerwacht te hebben gewerkt, is het deze week min of meer tijd om echt vakantie te vieren. Ondanks dat ik vrijdag nog een herkansing heb, zal ik deze week nog wel aardig wat kunnen vogelen als het goed is. Vanochtend trap ik dat gelijk af bij de Rhoonse Baan, waar twee weken geleden een graszanger aanwezig was. Onder het motto 'Wie niet waagt, wie niet wint' doe ik een poging, maar helaas, ik krijg het beestje te zien noch te horen.
Rhoonse Baan
Aangezien ik mijn broer hierna naar Eindhoven weg moet brengen, besluit ik dan maar gelijk door te rijden naar Noord-Limburg. Op een veldje bij Posterholt zitten namelijk al enige tijd tot wel tien staartblauwtjes, een vlindersoort die nog steeds op mijn lijst ontbreekt. De laatste jaren is deze soort een stuk algemener geworden in Limburg, maar het blijft toch wel ver om voor één vlindersoort die kant op te gaan. Nu ligt het gelukkig 'op de route'...
Plek Staartblauwtje
Bij aankomst is het heel eenvoudig en een aantal staartblauwtjes zijn snel gevonden. Een foto maken is dan nog een tweede, maar dat lukt na enige tijd gelukkig ook aardig. Fraaie beestjes!



Staartblauwtjes
Na deze soort binnen getikt te hebben ga ik maar snel weer terug naar IJsselmonde. In het Nederlandse binnenland zijn namelijk op verscheidene plaatsen waterrietzangers opgedoken. Een soort die zwaar bedreigd is, mogelijk wel de zeldzaamste Europse broedvogel, en vanuit Oost-Europa in de eerste helft van augustus doortrekt in Nederland. Deze soort houdt typisch van natte plekken, waar het riet in het water staat: waterriet dus. Dat hebben we ook op IJsselmonde, dus eenmaal thuis sta ik te springen om een ronde te maken. Wie weet!?

De plekken die ik in mijn hoofd had in Polder Sandelingen en Waalbos liggen er schitterend bij, maar maar verder dan rietzangers en kleine karekieten kom ik op beide plekken niet. Deze week moet de tactiek dus maar zijn om deze plekken regelmatig te checken, het moet natuurlijk gewoon kunnen!

Vanavond ben ik nog even in de Crezéepolder om daar een blik te werpen, maar qua steltlopers is het net als de laatste tijd daar rustig. Wel lopen er nog een zwarte ruiter, wat bontbekplevieren en een groepje zomertalingen.

Aangezien het al tegen het donker is, is het wel leuk om op te merken hoe de vogels zich klaarmaken voor de nacht. Oeverlopers, die normaal overdag in hun eentje lopen, trekken naar elkaar toe in een groepje van wel 15 exemplaren. Wellicht gaan ze vannacht weer verder naar het zoele zuiden om de winter door te brengen. Een groepje van vijf jonge purperreigers valt daarentegen juist in de polder in, kennelijk durfden ze het nog niet aan om naar Afrika te gaan. Daarnaast is het ook nog vroeg in het seizoen, over enkele weken zullen als het goed is weer vele purperreigers over de Crezéepolder wegtrekken.
Purperreiger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten