zaterdag 12 augustus 2017

Van waternat tot de waterriet...

Een bezoekje gisterenmiddag  aan de Crezéepolder leverde niet veel meer op dan de gebruikelijke bosruiters, kleine zilverreigers, zomertalingen, boomvalken en steltkluut. Echter, zo mooi als het gisterenmiddag was, zo troosteloos was het weer vanochtend wel. In de miezer en wind kan ik het echter toch niet laten om even bij het scherm te gaan staan. Je weet het immers nooit en zowaar trekken er nog boerenzwaluwen door ook. Verder is het zoals verwacht heel erg stil en ben ik even later doorweekt weer thuis...
Sperwer in grauw weer...
Met regen kan je met de fiets niet heel veel, dus besluit ik maar met de auto een rondje Rotterdam-Zuid te gaan maken voor meeuwen. Zo'n rondje is alweer even geleden en in deze tijd van het jaar heb je ook alweer de juveniele geelpoot- en pontische meeuwen die rond kunnen lopen. Uiteindelijk levert het nog negen aflezingen op van Nederlandse kleine mantelmeeuwen en kom ik inderdaad een juveniele pontische meeuw tegen.
Kleine mantelmeeuw N/G-KM
Kleine mantelmeeuw GW-5L
Kleine mantelmeeuw GW-8Y
Pontische meeuw 1kj
Als het rondje af is, is het ondertussen ook alweer droog dus snel ga ik weer richting Ambacht waar ik gelijk maar weer op de fiets stap. Samen met Laurens van der Padt maak ik vervolgens een rondje vanaf de Crezéepolder langs de Sophiapolder, Polder de Hooge Nesse en Waalbos. Het weer knapt gelukkig echt mooi op waardoor we ook nog wat rovertrek krijgen, zo zien we uiteindelijk vier juveniele slechtvalken en wederom een erg fraaie wespendief langs trekken.
Wespendief                                                   ©Laurens van der Padt
Daarnaast zijn het de gebruikelijke soorten als een pontische en geelpootmeeuw, twee kleine zilverreigers, wat purperreigers, de eerste paapjes weer en nog twee overvliegende goudplevieren.
Paapje
's Avonds geniet ik in Polder Sandelingen nog even van 'mijn' waterrietzanger, waar al vele vogelaars van hebben genoten. Terecht ook, wat een fraai beestje!

Waterrietzanger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten