dinsdag 8 augustus 2017

Een ekster in 't net en een vroege velduil

Na alweer maanden niet op de ringbaan in Meijendel te zijn geweest, was het daar vandaag wel weer tijd voor. In alle vroegte arriveer ik weer in de duinen in de hoop op gelijk een mooie dag. De wind is noordoost, dus de trek is ongetwijfeld goed geweest, maar mogelijk weer te goed zodat veel vogels zijn doorgevlogen. In de vroege ochtend is er altijd nog de spanning wat het zal gaan worden. Heerlijk weer dat najaar!

Samen met o.a. Rinse van der Vliet, Peter Spierenburg en Gijsbert Twigt is het natuurlijk een gezellige boel, maar met de vogels is het niet heel druk. Ondanks dat zitten we na een paar uur toch over de honderd vogels heen, waarbij de vangst van een ekster in een mistnet wel het hoogtepunt van de ochtend is. Deze uiterst slimme beesten vangen we zelden in een mistnet, maar dit jonkie was kennelijk nog te dom om het net te ontwijken. Zo in de hand wordt ook wel weer duidelijk hoe mooi deze vogels zijn en dat een zwart-wit-beschrijving van deze soort niet eens in de buurt komt van de werkelijkheid. Wat een schoonheid!



Ekster
Verder is het natuurlijk ook weer leuk en leerzaam om de meer gebruikelijke soorten uit het net te vissen, zoals nachtegaal, gekraagde roodstaart, heggenmus en bosrietzanger. Voor de totale vangst zie hier.
Bosrietzanger
Nachtegaal
Gekraagde roodstaart
Heggenmus
Aangezien ik vrijdag een tentamen heb moet er vanmiddag nog wat geleerd worden, maar vanavond 'moet' ik natuurlijk toch nog even naar buiten. De rietkragen in de Crezéepolder zijn mijns inziens ook erg goed voor waterrietzangers, dus die besluit ik maar gewoon te gaan checken. Uiteraard kijk ik ook nog de rest van de polder in waar nog ruim 120 kemphanen rondlopen, maar waar twee steltkluten wel de zeldzaamste vogels zijn. 
Kemphanen
Het is een prachtige avond, maar de waterrietzangers vind ik op het eerste stuk in ieder geval niet. Wat visdieven, kokmeeuwen en twee slechtvalken op de Noordbrug vervelen natuurlijk ook nooit in zo'n avondzonnetje...
Slechtvalk
Visdief
Kokmeeuw
Na enige tijd krijg ik een belletje van Niels Godijn dat hij een velduil heeft gevonden in de polders bij Rhoon. Vroeg! Velduil is typisch een soort die we van het najaar waarschijnlijk nog wel een keer gaan zien op IJsselmonde, maar onder het motto dat je niks mag missen voor de jaarlijst fiets ik toch maar terug naar huis. Hierna snel in de auto en richting de polders, alwaar het even duurt voordat hij gaat jagen. Als ik 'm eindelijk zie jagen is het echter alweer aardig donker aan het worden, maar dat doet er ook niet echt toe. Het is nr. 186 op de jaarlijst, zodat ik nu het record van Laurens van der Wind van vorig jaar geëvenaard heb. Wie weet, gaat de 200 wel lukken dit jaar...
Crezéepolder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten