donderdag 10 augustus 2017

Ja ja ja, waterrietzanger!!

Aangezien ik morgen het hertentamen heb zit ik vanochtend druk te leren. Waarneming.nl hou ik natuurlijk we zo nu en dan in de gaten, dus als er weer een waarneming van een waterrietzanger uit de buurt van Schiedam op verschijnt kan ik mezelf toch niet meer binnen houden. Om half 11 besluit ik dus maar even snel naar Polder Sandelingen te gaan, dan kan ik daarna gewoon weer doorleren met de wetenschap dat er daar in ieder geval géén waterrietzanger zit. Na vandaag heb ik ook niet heel veel mogelijkheden meer om te zoeken, aangezien ik volgende week nog een weekje op vakantie ben.

Zonder al teveel verwachtingen loop ik dus op de plek, die wij het beste vinden voor de soort (veel riet en waterplanten met de pootjes in het water), het water in, met de hoop op deze uiterst fraaie zangvogel uit Polen en Wit-Rusland. Een rietzanger vliegt gelijk voor me op en duikt het riet in. Rietvogels hebben gelukkig de eigenschap dat ze nogal nieuwsgierig zijn, en bij het maken van een vreemd geluidje met de mond, ook wel 'pishen' genoemd, komen ze vaak even kijken. Dat lukt gelukkig goed en als de vogel langzaam omhoog klimt in het riet slaat mijn hart toch even over. Het is er één!!! De middenkruinstreep, 'tramrails' op de rug en lichte teugel zijn onvervalst aanwezig. Veelvuldig zoeken wordt dus gewoon beloond, prachtig!!


Waterrietzanger 1kj

Gelijk bel ik Laurens van der Padt en worden de lokale IJsslmondse vogelaars op de hoogte gesteld. Het duurt dan ook niet lang voordat de eerste gearriveerd zijn, maar helaas is de vogel kort daarvoor naar de overkant gevlogen... Tot het middaguur zoeken we met een mannetje of tien, maar de vogel blijft onvindbaar. Wel zien we nog een aantal waterrallen, die dus mogelijk gebroed hebben, en een juveniele koeken. Hierna wordt maar afgesproken om de plek nu met rust te laten en vanavond vanaf 19:00 massaal te gaan zoeken. Wie weet kan dan de rest, mits ze niet op vakantie zijn, de soort bijschrijven voor de IJsselmondelijst...
Plek waterrietzanger
Na een middagje verder leren is het 's avonds om 19:00 al een drukte van belang, maar de vogel is nog niet in beeld. Gelukkig wordt hij om 19:30 voor de rest toch teruggevonden door Rutger Plaisier, waarna het beestje zich aan de 25 toegesnelde vogelaars laat bekijken! Gaaf! Opvallend genoeg had ik de soort al op de lijst door een waarneming in 2009, maar mijn ervaring was toen een stuk minder en het laatste woord was daar nog niet over gezegd... Erg fijn om die waarneming nu dus zo goed te maken!
Vogelaars waterrietzanger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten