vrijdag 14 april 2017

Dwergmeeuwen en nuttig werk voor de Big Day

De laatste helft van april is de tijd voor de doortrek van dwergmeeuwen. Deze kleine meeuwtjes die broeden in het hoge noorden trekken dan massaal door over zee, maar ook in het binnenland worden meestal wel de nodige groepjes gezien. Meestal gaan ze hoog over (en zien we ze dus niet), maar met wat slechter weer en buien willen ze nogal eens op grotere watervlaktes blijven foerageren. De Gaatkensplas en ook de Sophiapolder zijn op IJsselmonde de beste plekken daarvoor, maar wellicht is de Crezéepolder dat ook wel. Vanochtend besluit ik daar dus maar te beginnen in de hoop op deze fraaie meeuwtjes. Grauw weer is het in ieder geval, dus de kans bestaat natuurlijk altijd.

Onderaan de dijk loopt een mooie groep kemphanen te foerageren met wat tureluurs en een enkele witgat, terwijl een ooievaar wakker wordt op een lantarenpaal. Verder valt mijn oog op een broedende kievit onderaan de dijk, die zijn nest net boven de vloedlijn van hoogwater heeft gelegd. Een beestje met lef... Hopelijk wordt het water de komende paar weken niet te hoog, want dan verzuipen z'n eieren gewoon. 
Kievitsnest boven de vloedlijn
Ooievaar
Naast de kemphanen is het qua steltlopers erg rustig, meer dan wat grutto's en kleine plevieren lopen er verder niet. Overvliegend zag ik echter nog wel 19 regenwulpen en ook een achttal zwartkopmeeuwen, een soort die we dit voorjaar echt veel zien! Terwijl ik zo de polder in de gaten houd komt om 9:15 toch opeens dat dwarrelende groepje meeuwen over de Noord aanzetten: dwergmeeuwen! Ze vliegen helaas helemaal door naar de noordpunt waar ze ongeveer een minuutje foerageren, alvorens ze weer hoogte makend de Noord verder volgen. Gaaf!! Met name de adult zomerkleed vogels zijn werkelijk waar een lust voor het oog, met de donkere ondervleugels, rozige gloed en pikzwarte kopjes. 
Groepje dwergmeeuwen
Als ik na bijna twee uur de polder uit fiets zie ik weer een meeuwtje vliegen boven de geul. Weer een dwergmeeuw! Dit exemplaar is bijna volwassen, want op wat donkere vlekken op de buitenste handpennen is die al helemaal mooi door geruid. In tegenstelling tot het groepje van zojuist blijft dit solo-exemplaar wel tien minuten rondhangen, waarna hij toch ook weer verder richting het noorden gaat. Wat een fraaie vogel! 
Dwergmeeuw
Op de terugweg fiets ik weer even over het veld bij de Karwei, maar meer dan het mannetje tapuit zit daar niet. Een fraai beest is het natuurlijk wel. Vanaf het veld zie ik ook een gigantische groep grutto's op de Sophiapolder lopen, die ik wel op zo'n duizend exemplaren schat. Bizar wat een groep en nagenoeg allemaal IJslandse grutto's, die dus nog een stuk te vliegen hebben. 
Tapuit
Vanmiddag besluit ik Rotterdam-Zuid in te gaan en nog wat te vogelen in de Hoekse Waard als voorbereiding op de Zuid-Holland Big Day die er weer aankomt. In Rotterdam-Zuid lees ik zo nog wat Nederlandse kleine mantelmeeuwen af, maar echt spannend is het niet. Wel het noemen waard zijn nog de vijf pontische meeuwen die ik tref, een mooi aantal voor in april! 
2kj pontische meeuw
Door de polders van Rhoon, waar nog geen beflijsters zitten, ga ik richting en door de Heinenoordtunnel. Vanaf de A29 zie ik bij Mijnsheerenland de wilde zwaan al liggen die al jaren in deze omgeving rondhangt, 's zomers en 's winters. 
Wilde zwaan
Bij de Oosterse Bekade Gorzen is het rustig, maar het gebied ligt er prachtig bij. Er foerageren volop grutto's en tureluurs, en ook de oeverzwaluwwand is weer druk bezet.
Oeverzwaluwwand
De noordkant van het Hellegatsplein is hierna nog goed voor een rustende slechtvalk, maar een matkop kan ik hier zo snel niet vinden. Een groepje middelste zaagbekken en een eenzame pontische meeuw zijn nog wel leuke soorten, die natuurlijk helemaal fijn zijn als we die over drie weken op de Big Day hebben... 
Slechtvalk
Middelste zaagbekken
Een sneeuwgans bij Maasdam blijkt voor mij onvindbaar hierna, maar twee groepen kokmeeuwen met daartussen de nodige zwartkopmeeuwen zijn natuurlijk altijd mooi. Zeker wanneer er nog geringde beesten tussen zitten, zoals W-E001, wat misschien wel een oudje betreft. De geschiedenis van de vogel is me nog onbekend. 
Zwartkopmeeuw W-E001

Geen opmerkingen:

Een reactie posten