woensdag 26 april 2017

Bijna een blauwe rotslijster, bijna...

De week was op mijn eerste kwartel van het jaar na tot nog toe rustig verlopen, zoals eigenlijk het hele voorjaar in Nederland erg tam is tot nu toe. Gisterenavond kwam daar echter verandering toen een prachtige blauwe rotslijster op Vlieland werd ontdekt. De tweede waarneming van deze Zuid-Europese soort in Nederland, die ik overigens eerder in Rome zag, maar op de meest ongelukkige plek van Nederland die je kan bedenken. Dat vind ik tenminste, want gisterenavond ging het niet lukken om Vlieland te bereiken, dus moest dat vandaag maar gebeuren op één of andere manier.

Gisterenavond was het wat fanatiekelingen gelukt om Vlieland te bereiken, maar vanochtend zouden er ook nog wat watertaxi's gaan, aangezien de drie veerponten die overdag naar Vlieland varen toch wel weinig is. Daardoor is het lastig te plannen. De vogel wordt gelukkig wel weer vroeg gemeld, dus die zal de hele dag nog wel blijven hangen. Op het forum van waarneming.nl zie ik dat een watertaxi om 13:30 hoopt te vertrekken vanuit Harlingen, die door Cock Dekker is geregeld uit Arnhem. Via kort contact met hem te hebben gehad blijk ik nog mee te kunnen, dus ga ik als de brandweer naar Arnhem. Eerst fietsen, dan nog een stukje met de trein en na een korte busrit stap ik bij hem en Willem Bosma in de auto. Zodra ik instap hoor ik echter het minder fijne nieuws dat de vogel zojuist hoog is opgevlogen richting het westen. Ai...

Na kort overleg besluiten we wel gewoon richting Harlingen te gaan, de kans is immers nog wel aanwezig dat de vogel binnen twee uur wordt teruggevonden. Verder staat me nog een verhaal bij van een rode rotslijster in Stadskanaal die na hoog weggevlogen, ook plotseling gewoon weer ter plaatse zat. Op dus naar het noorden!!

De belletjes die de hele reis worden gepleegd bieden weinig hoop, en als we in Harlingen aankomen is er nog geen goed teken vanaf het eiland gekomen. De meeste watertaxigangers hebben dan ondertussen ook afgebeld en mocht de vogel niet worden teruggevonden voor de tijd dat we gaan, heb ik ook geen zin om voor Jan Doedel naar Vlieland af te reizen. We cancellen dus de watertaxi en besluiten nog even op Breezanddijk en het Kornwerderzand te zoeken of die daar wellicht is heen gewaaid, gezien de forse noordwestenwind.
Harlingen
Op Breezanddijk komen we niet verder dan wat krooneenden, tapuiten en prachtige steenhopen waar die zomaar bij zou kunnen zitten, maar dat is helaas niet het geval. Hetzelfde geldt voor het Kornwerderzand waar we ook de vogel niet vinden, maar als we daar klaar zijn weten we waarom: de vogel wordt weer gemeld op Vlieland!! Paniek alom maar de veerpont van half drie halen we niet meer, en ook een watertaxi is niet meer vol te krijgen. Willem besluit wel een veerpont later te nemen, met de consequentie dat hij zal moeten overnachten op Vlieland, maar ik geloof het wel en stap in Leeuwarden op de trein richting het zuiden.
Breezanddijk
Het was een mooi avontuur, met helaas niet het resultaat waar we op gehoopt hadden. Er komt er vast nog wel weer eentje een stukje dichterbij, en als ik op Kralingse Zoom, een kleine 3 uur verder, naar de kauwen zit te kijken, bedenk ik me dat die niet heel veel lelijker zijn. In de zon schitteren ze mooi blauw, paars en groenig, Maar ach, voor het spelletje is er natuurlijk niks aan deze jongens..
Kauw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten