maandag 10 april 2017

Bizarre maandagochtend!

De afgelopen maandagen was ik altijd vrij en dat was telkens een mooie gelegenheid om de Crezéepolder een Waalbos te checken. Veel leverde dat die keren niet op, maar vanochtend fiets ik het rondje maar gewoon weer. Zeker gezien de aankomst van steltkluten her en der in het land gisteren was de verwachting toch wel enigszins hoog gespannen.

In de Crezéepolder zie ik deze fraaie Zuid-Europese steltloper helaas nog niet lopen, maar het gebied ligt er fantastisch bij. Dat moet een kwestie van tijd zijn voordat die hier komt. Meer dan wat kemphanen, smienten, witgatjes en tureluurs zit er nu dus niet, dus ik fiets de dijk maar weer op om verder te gaan. Plotseling zie ik echter vanuit het zuidwesten een donker beest aankomen, met een snelle vleugelslag! Dat moet haast wel een jager zijn!! De kijker erop bevestigd dat meteen, het is er inderdaad eentje en wel met flinke verlengde staartpennen, een adult dus! In rap tempo zet ik de telescoop op, maar tot mijn spijt vliegt de vogel vanaf dat moment van me af en wijzigt hij koers naar pal noord. Doordat hij aardig zwenkt en niet echt stabiel vliegt zie ik dat hij zeker geen 'lepels' heeft, wat er dus op duidt dat het een kleine jager is.

In de gauwigheid weet ik nog een filmpje te produceren, maar omdat het vanachter is genomen is niet te zien dat het om een kleine jager gaat, wel genoeg is te zien dat het om een jager gaat. Gaaf hoor en mijn tweede alweer in de polder na een vogel in 2013.
Videostills van kleine jager
Terwijl ik de vogel boven Ridderkerk zie verdwijnen hoor ik plotseling een opvallend geluidje aankomen, eerst schenk ik er geen aandacht aan aangezien ik de jager niet uit het oog wil verliezen, maar als ik 'm nog een keer hoor valt het kwartje. Een Europese kanarie! Snel zet ik m'n camera nog op de filmmodus, maar het beestje is dan helaas alweer voorbij. In alle hectiek zie ik 'm dan ook niet, maar hierna sta ik toch even verbijsterd te kijken als zojuist deze twee knallers zijn gepasseerd. En dat terwijl het zo rustig was de afgelopen maand. Erg gaaf!

Waalbos check ik hierna nog even, maar beter dan dit gaat 't nu niet worden. Dat blijkt inderdaad zo te zijn en zie ik niet meer dan wat kleine plevieren, gele kwikstaarten, kluten en slobeenden. Daar ligt het er overigens ook prachtig bij voor die steltkluut, dus wat dat betreft heeft die keuze genoeg op IJsselmonde dit voorjaar...
Gele kwikstaart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten