maandag 24 oktober 2011

Eén uur, twee lifers!!

Tijdens het mijn laatste, het zevende, lesuur krijg ik een sms'je van Jan met de mededeling dat zijn broer ons naar Middelburg hoopt te chaufferen, gelukkig dus toch nog vervoer! Om 16:13 staat Jan met zijn broer voor de deur en stappen Hugo Moerman en ik bij hem in de auto op weg naar de kleine klapekster en de amerikaanse smient.

De file valt gelukkig nog wel mee en om 17:35 zijn we bijna op de plek van de kleine klapekster als we opeens een buizerdachtige zien vliegen met een witte staart en donkere eindband, als hij even draait zien we ook de andere kenmerken van een ruigpootbuizerd, leuk!!

Twee minuten later staan we naar de kleine klapekster te kijken die zich erg leuk laat bekijken bij een paardenweitje  en een koolzaadveld en daar vanaf paaltjes jaagt, de eerste target is binnen!

Kleine klapekster
We mogen niet al te lang van de vogel genieten omdat we nog wel even tijd voor de Amerikaanse smient nodig hebben vermoeden we. Bij aankomst zakt de moed ons in de schoenen want het licht is al aardig afgenomen en het licht wat er is, is pal tegen. Vol goede moed beginnen we te zoeken tussen een paar honderd smienten, een pijlstaart, wat kemphanen en watersnippen.


Van de smienten achteraan is nauwelijks een kleur te onderscheiden maar gelukkig vind ik om 18:28 na een dik halfuur zoeken de amerikaanse smient in het voorste groepje, opluchting alom! We bekijken de vogel nog eventjes waarna hij zich oplost in een dichte smienten-massa.

Amerikaanse smient
Fotograaf: Jan de Jong
Na nog eventjes vastgezeten te hebben in een greppel omdat Jan z'n vogelboek had laten liggen en na een bezoekje aan de KFC ben ik om 20:15 weer thuis met weer 2 lifers erbij. Hiermee heb ik dus zes lifers in de afgelopen vijf dagen en vandaag maarliefst 2 in één uur!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten