zaterdag 29 januari 2011

Dagje treinen

Ik had nog een dagkaartje van de Kruidvat dus heb vandaag een dagje met Jan getreind.
Om half zes stond de wekker en om acht uur kwamen we aan in Vught om daar taigarietganzen te gaan zoeken. Eenmaal uit de trein zijn we met de fiets richting de ganzen gefietst. Eerst reden we een stuk door het bos waar we zwarte mezen, een kuifmees (nieuw-jaarsoort!), sijzen en boomklevers hadden. Eenmaal uit het bos moesten we zo'n 5 kilometer langs een brede vaart fietsen om bij de plek aan te komen. In de vaart zwommen wat smienten, een vrouwtje nonnetje, 2 dodaarzen en er stond een grote zilverreiger langs de kant.

Zonsopkomst

Bij de plek van de ganzen aangekomen waren er geen ganzen te bekennen. Wel lag er een helaas dode das op de weg. Het is de eerste (dode) das die ik zie dus op zich is het wel 'leuk'. Als we hier een tijdje staan te kijken komen er opeens wat kramsvogels, een grote lijster en een havik over. Ook komt er een groepje rietganzen over met daartussen een kolgans maar helaas vallen de ganzen niet in. We zijn van plan nog even naar een weggetje verderop te rijden om daar nog even te kijken. Als er (n)iets zit gaan we gauw richting het station. Bij het weggetje aangekomen ziet Jan al gauw 4 ganzen in een weiland foerageren. Als we onze kijker erop zetten blijken het rietganzen te zijn met lange nekken, gele snavels etc. Kortom Taigarietganzen! Ze laten zich goed zien maar omdat we de trein willen halen rijden we als een gek richting Vugth.

Dode das

Gelukkig halen we de trein en zetten we koers richting de Amsterdamse Waterleidingduinen voor de waterspreeuwen. Onderweg zien we uit de trein maarliefst 8 wilde zwanen en verder niet heel veel bijzonders. Wel moeten we opvallend lang doen voor blauwe reiger en torenvalk hebben we niet eens voor de daglijst... Uiteraard moeten we een paar keer overstappen enz. maar uiteindelijk komen we toch bij station Heemstede-Aerdenhout uit.

Amsterdam-centraal

We hadden maar drie kwartier hiervoor ingepland wat veel te kort blijkt te zijn. Als we in de duinen aankomen kijken we gauw even in de Oranjekom waar wat dodaarzen, wintertalingen en kuifeenden zwemmen. Hierna lopen we langs het stroompje waar de Waterspreeuw(en) zich moeten bevinden. Snel zien we mensen staan en even laat ook de Waterspreeuw. Al gauw begint de vogel met zingen, wat een schitterend geluid en extra leuk omdat hij dat de vorige keer niet deed! We maken snel wat foto's en omdat we de trein van 12:11 toch niet halen lopen we maar door richting de tweede. Deze laat zich ook goed zien. We blijven hier echter maar heel kort omdat we dan nog even een klapekster kunnen proberen. Deze laat zich helaas niet vinden maar we zien zowaar nog wel een zilverplevier, glanskop (nieuw-jaarsoort!) en een grote zaagbek. Als we aan onze terugweg beginnen komen we erachter dat we de volgende trein ook niet meer kunnen halen... Dan maar de volgende nemen..

Waterspreeuw

We zouden eerst nog bij Hillegom voor een bonte kraai stoppen maar dat laten we maar schieten. Omdat de bonte kraai vlak naast het spoor zou zitten doen we ons best hem te zien maar verder dan zo'n 8 zwarte kraaien komen we niet. Bij station 'De Vink' stappen we uit en zetten koers richting Wassenaar. We stoppen uiteraard nog even op de plek waar donderdag nog taigarietganzen zaten maar verder dan wulpen, kieviten en een grote zilverreiger komen we niet. Omdat we nog wel even die casarca willen zien rijden we nog een weggetje om. We zien geen casarca maar horen wel een waterral en zien een groep kramsvogels. We fietsen dus weer verder en als ik zeg dat het jammer is dat we de casarca niet hadden zien we hem opeens zitten!

Casarca

Bij de Ganzenhoek aangekomen beginnen we met zoeken naar die taigaboomkruiper. Helaas komen we in het begin niet veel verder dan wat glanskoppen en kuifmezen. Ook een poging om hier de klapekster nog te zien mislukt helaas. Dan vinden we na een tijdje toch opeens een groepje van zo'n 6 boomkruipers waar 2 exemplaren met witte onderdelen tussen zitten. Omdat we heel erg weinig (geen) ervaring met deze beesten hebben, hebben we de foto's even op het forum gezet en wachten dus met spanning af (als bekent is wat het zijn zal ik dat hier even melden). Als we zo die boomkruipers aan het afzoeken zijn komt er opeens een barmsijs in een boom zitten wat een grote blijkt te zijn, weer een nieuw-jaarsoort dus!

Taigaboomkruiper
Fotograaf: Jan de Jong

Om kwart voor vijf stapten we weer in de trein om om 17:50 weer in Zwijndrecht te arriveren. Vandaag bij elkaar 60 soorten waarvan 7 nieuw voor dit jaar!

Toevoeging 21:58 :
Foto's zijn op het forum van waarneming gezet en het blijkt dus toch een taigaboomkruiper! Erg leuk!! Hier het topic


Toevoeging 1 februarie 7:25 :
Dankzij de foto's van Jan blijkt het om twee vogels te gaan. Één van de twee vogels had een roestbruine vlek op de rug wat ook op de foto's zichtbaar. Deze had ook net als de ander zonder die vlek een prima trapje etc.

3 opmerkingen:

  1. Martijn van Beek31 januari 2011 om 19:13

    Beste Cornelis,

    Voor mij ben je een unieke vogelaar! Leuk hoor: vroeger was ik ook een vogelaar maar als ik jouw verhalen lees stelde dat niet veel voor ha ha.
    Ik heb een specifieke vraag aan jou: ben zelf woonachtig in Ridderkerk. Waar kan ik veldleeuweriken spotten ( wellicht Crezee polder of polder sandelingen )? Ik heb je verhaal wel gelezen over leeuweriken in de Crezee polder maar daar mag je toch niet lopen? Inmiddels weet ik weer dat de leeuwerik een trekvogel is en dat ik nog een maandje of twee moet wachten voordat hij weer terug komt. Eigenlijk verwacht ik ook wel dat ze in Sandelingen zitten of zijn daar teveel honden die loslopen? Volgens mij ken je ook alle vogelgeluiden: want ik las je verhaal over die appelvinken. Die geluiden zeggen mij meestal niets maar ongeveer 2/3 van alle vogels in Nederland ken ik nog wel. De zang van de leeuwerik maakt mij erg blij alleen hoor je die bijna niet meer. Heb je ook weleens ijsvogels in de buurt gezien?

    met vriendelijke groet,
    Martijn van Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Martijn van Beek31 januari 2011 om 19:15

    Ook nog een compliment hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt ( foto en verhaal ).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat jullie een dagje gingen rondreizen met de trein. Ik vind het ook heerlijk om samen met mijn vriendin rond te reizen in de trein. Ik vond het leuk om jouw verhaal te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen