vrijdag 21 januari 2011

Blijdorp en weer de pont!

Ik zit vandaag to 11:15 aan m'n toetsen en ga dan gauw Rotterdam in richting Blijdorp. Aangezien de kwakken die daar zitten 'wild' zijn wil ik er toch nog wel eens eentje zien, uiteraard ook voor de jaarlijst.


De plek met de kwak en ooievaar

Ik cross door de stad en sta zo na een kleine drie kwartier voor de poort. Er zit niemand in een hokje dus besluit ik om het van buitenaf te proberen. Als ik de plek zie waar altijd de flamingo's en ook de kwakken zitten, is er alleen en niet-wilde ooievaar te bekennen. Even later blijkt dat alle flamingo's binnen zitten. Ik ben bang dat de kwakken er dus ook bij zitten. Als ik even later naar de ooievaar kijk zie ik toch opeens een kwak foerageren. Hij is ongeringd en laat zich leuk bekijken. Ik kijk nog even naar een toren waar zowaar 2 wilde ooievaars op blijken te zitten. Ook weer een nieuwe voor de jaarlijst!


Kwak

Ik fiets gauw naar het eiland van Brienenoord waar Jan ook zou komen nadat hij zijn toetsen zou hebben gemaakt. Daar aangekomen begin ik maar weer met het checken van meeuwen. Ik zie wel een paar opvallende meeuwen maar na een tijdje is het echt raak. De Pontische meeuw zit op de pier en laat zich schitterend bekijken. Even later vliegt hij een stukje en zwemt dan totdat we (Jan was inmiddels gearriveerd) weggaan. Foto's maken lukt nu een stuk beter en ik heb dan ook wat bewijsplaatjes.



Pontische meeuw

Als we zijn weggefietst fietsen we gauw door richting Rhoon. We zijn van plan langs de snelweg te gaan voor roeken. Iets ervoor echter komen we langs een soort van ren waar 4 dwergganzen in zitten! Erg grappig, ik had ze nog nooit gezien eigenlijk en nu is ook goed te zien hoe klein ze zijn!


Dwergganzen

Als we langs de A15 rijden zien we opeens 2 roeken zitten. Ze gaan op een lantarenpaal zitten en wij gaan er gewoon foto's van maken. Opeens komt er een politieauto naar ons toe en vraagt wat we aan het doen zijn. We antwoordden dat we naar vogels aan het kijken zijn. Even is het stil en dan zegt meneer agent dat hij dacht dat we op lantarenpalen aan het schieten waren... Ach ja, misschien moet ik wel medelijden met die man hebben..
Een stukje verder stuiten we nog op 3 roeken en ook zit er nog een groepje van 8 kneuen.


Roeken

Hierna fietsen we door richting de Koedoodse plas waar de wilde zwaan nog steeds staat te dutten. Wat een lomp beest! We zijn alweer gauw uitgekeken en rijden naar een boerderij waar een grote groep ring- en huismussen zitten. Vooral de ringmussen zijn leuk omdat deze steeds schaarser worden op IJsselmonde. We keren weer gauw om, werpen een blik op de Gaatkensplas, zien de Buffelkop en rijden weer door. Aan de patrijzen word iets meer aandacht besteedt en het lukt me om zowaar nog een aardige foto te maken.


Patrijzen

We gaan gauw weer verder en stoppen alleen nog even in Heerjansdam voor de grote lijsters. Deze zitten nu een grasveldje verder en laten zich leuk bekijken. Uiteraard is precies nu de accu van mijn camera leeg.. Er zitten nog wel wat koperwieken maar opeens hoor ik er een ander roepje tussen, appelvink! En ja hoor, hij laat zich erg mooi bekijken en zowaar krijg ik mijn camera nu wel opgestart!


Appelvink

1 opmerking:

  1. Ik ben ook in blijdorp geweest en heb ook kwakken gezien maar ik dacht dat die gewoon van de dierentuin zelf waren. Hoe weet ik of ze wild waren?

    BeantwoordenVerwijderen