dinsdag 18 januari 2011

Een korte ochtend

Afgelopen dagen nog wel wat vogels gezien maar niet zoveel om een stukje over te schrijven. Zo zat er zondag een vuurgoudhaan in de tuin en er vlogen toen 13 kleine en 5 wilde zwanen over! Erg leuke en wilde was een nieuwe tuinsoort!
Maandagochtend werd ik gebeld door Jan dat hij een roepende bosuil in zijn tuin had. Gelijk maar heengegaan voor de jaarlijst en toen ik in zijn straat kwam hoorde ik hem twee keer roepen! Die was binnen. Toen nog in de tuin wat gelopen wat zowaar nog een roepende waterral opleverde!! Een erg leuke soort, eerst hadden we hem als zanglijster bestempeld die een waterral nadeed omdat er verschillende zanglijsters aan het zingen waren maar het bleek uiteindelijk toch een waterral.

Vanochtend moest ik om 11 uur beginnen dus heb ik besloten om via de boomklevers en witkopstaartmezen bij het Donckse bos en de Pontische meeuw in Rotterdam naar school te gaan. Onderweg zie ik nog wat normale vogels maar het is eigenlijk nog te donker en als ik bij het Huys ten Donck aankom is het al aardig licht.



Na zo'n 10minuten langs de rand stil te hebben gestaan gaat er opeens een boomklever roepen! Hij blijft roepen maar het lukt me in de 10 minuten erna hem niet in beeld te krijgen dus fiets ik langzaam weer verder langs het bos. Na een tijdje begint er weer een boomklever te roepen en deze zit wat dichterbij dus laat zich ook even erg mooi zien. Na een tijde vliegt hij richting een paar huizen en kan ik hem niet meer terugvinden.


Matige foto van de boomklever

Hierna vervolg ik dus mijn route naar de witkopstaartmezen en als ik de groep gevonden heb zijn ook de witkopstaartmezen gauw gevonden. Ik kom in totaal op 4 witkopstaartmezen, veel staartmezen en 2 witkoppige staartmezen. Vooral de witkoppen laten zich echt super mooi bekijken. Helaas heb ik geen goede camera en weinig ervaring, anders hadden er vast veel mooiere foto's gestaan;)



Witkopstaartmezen

Als ik hier ben uitgekeken fiets ik gauw door richting het eiland van Brienenoord. Omdat het om 8:15 laag water was en doordat het water erg hoog stond de laatste dagen was ik bang dat de pier weer onder water zou staan. Gelukkig was dat niet het geval en na enig zoekwerk had ik dan toch opeens de Pontische meeuw in beeld die al poetsend op de pier stond. Hij laat zich en de kenmerken goed zien maar helaas lukte het me niet om een foto te maken die een beetje toonbaar was en waar je een meeuw op zou kunnen herkennen.


De pier

Al met al zat ik even later toch met een glimlach en 2 nieuw-jaarsoorten op school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten