maandag 3 januari 2011

Jaarlijsten

Vandaag weer een rondje IJsselmonde gedaan alleen nu voor de jaarlijst, voor de verandering was ik nu in m'n eentje. Onderweg naar de eerste 'stop' scoorde ik al jaarsoorten als blauwe reiger en aalscholver. De eerste stop was de plek waar we de vorige keer een grote zaagbek hadden. Deze zat er nu niet maar wel een ijsvogel, ook leuk! Als ik een stukje verder langs een elzenbosje fiets zie ik een groepje staartmezen langs het fietspad in een boompje zitten. Ik kijk ze vluchtig af en zie er opeens een witkop tussen zitten! Als ik de groep nog verder uitzoek blijken er in totaal maarliefst 4 tussen te zitten!! Erg leuk en zeker als je ze zelf ontdekt! Helaas vliegen ze snel het elzenbosje in en ik ga er dan ook niet verder achteraan.


Boompje met (witkop)staartmezen erin

Hierna fietst ik zoals gebruikelijk verder langs de Oude-Maas. Als ik een groep zwanen zie stap ik even af omdat er gisteren 6 kleine zwanen tussen waren gezien! Als ik de groep afkijk zie ik 4 kleine zwanen en 3 wilde zwanen! Het is de eerste keer dat ik kleine zwanen aan de grond zie op IJsselmonde dus dat maakt het weer leuker. Als ik naar de zwanen aan het kijken ben, zie ik opeens een gigantische groep krakeenden in de waterzuivering opstijgen. Ze lijken de rivier richting het westen te volgen en niet meer terug te keren. Ik schat het op zo'n 2000 exemplaren, een bizar aantal!

Op de Oude-Maas zie ik dat de groep kuifeenden ongeveer gehalveerd is in vergelijking met de vorige keer, het zijn er nu zo'n 500. Verder zitten er nog 2 bergeenden, mannetje brilduiker, dodaars en er komen opeens 2 blauwe kieken uit de Hoekse Waard die in de polder gaan jagen, gaaf! Als ik weer een stukje verder fiets en wat wilgenstruweel inloop voor matkoppen, zie ik weer een rover aankomen. Dit blijkt een bruine kiekendief te zijn! Erg leuk, deze vogel blijft helaas niet jagen maar vliegt in één ruk weer verder richting het noorden. Als ik net Jan aan de lijn heb omdat hij wil weten waar de witkoppen zitten zie ik een mannetje grote zaagbek overvliegen. Precies op dat moment zegt hij dat hij er één een paar minuten geleden eentje over Koedood had. Waarschijnlijk dus dezelfde!


Groep eenden

Hierna zie ik op de Oude-Maas nog een brilduiker en daar blijft het bij.
Nabij de Gaatkensplas kan ik de patrijzen weer eens niet vinden maar wel zie ik een groepje van 16 kramsvogels. In een sloot naast de Gaatkensplas zit een prachtig paartje grote zaagbekken die helaas gauw wegvliegen. Als ik op de plek van de pestvogel van vrijdag aankom zijn er geen pestvogels te bekennen. Zaterdag zaten er namelijk 3 exemplaren en Jan had ze deze ochtend ook nog hier. Tussen een groep knobbelzwanen zie ik nog een adult wilde zwaan en ook de 2 wilde zwanen met halsbanden lopen rond. Tevens kan ik hier wel de patrijzen vinden, ik zie een groepje van 9 op een net weer een beetje wit geworden akker.


Wilde zwaan

Akker met patrijzen

Omdat ik hier geen pestvogels heb zet ik mijn fietstocht voort richting Poortugaal waar ze ook waren gemeld. Onderweg zie ik nog wat brand- en grauwe ganzen en als ik na een tijdje het bordje 'Welkom in Hoogvliet' tegen kom weet ik dat ik een stukje heb omgereden. Gelukkig weet ik hier wel de weg omdat ik daar aan het begin van het jaar ook voor een pestvogel was geweest. Dankzij deze omweg zie ik nog wel 2 roeken wat ook weer een mooi aanvulling op mijn nog kleine jaarlijst.

Als ik vervolgens na een hoop getelefoon met Jan bij de struik sta concludeer ik dat de pestvogels net als de bessen in de struik weg zijn. Om toch niet helemaal voor niks hier heen te zijn gereden ga ik nog even in het Valckesteijnse bos zoeken naar appelvinken maar verder dan een groep sijzen kom ik niet. Wel zitten er nog wat krakeenden



Op de terugweg word ik door een bord erbij stil gezet dat de polders van Rhoon niet meer van lange duur zullen zijn. Het zal onder water gezet worden, aan de ene kant zal dat veel soorten op gaan leveren maar het is natuurlijk ook erg jammer dat het oorspronkelijke landschap verloren gaat. Zie ook hier.



Als ik nu bij de pestvogels aankom zie ik ze al uit de verte in een boompje zitten. Als ik naderbij ben gekomen zie ik dat het er 4 zijn! Zouden ze net nummer vier hebben gehaald toen ik hier was? Ik weet het niet. Al met al laten ze zich leuk bekijken en ik kan er gewoon recht onder gaan staan. 2 keer komen ze uit het boompje om op bessenstruiken te gaan foerageren en laten zich dan het best zien/fotograferen.




Pestvogel

Op de terugweg ga ik eerst langs de Oude-Maas en dan via het Develbos naar Ambacht. Langs de Oude-Maas zie ik in totaal nog 8 brilduikers waarvan een groepje van 5, 2 slobeenden en 2 dodaarzen. In het develbos zie ik tegen mijn verwachting in ook 2 vrouwtjes brilduiker en een schitterend paartje grote zaagbekken die zich helaas op een te grote afstand voor een foto bevinden.


Brilduikers

Slobeend

Met dit rondje IJsselmonde vandaag heb ik mijn jaarlijst tot de 68 soorten weten te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten