zaterdag 20 november 2010

Witkoppen, BlaKo en Waterspreeuw

Vanochtend zouden we om tien uur worden opgehaald door Koos L. Om 7 over negen sms'te Laurens vdP echter dat hij 8 boomleeuweriken bij de Karwei had gevonden. Ik ben daar dus nog maar gauw even heengegaan en bleken met enige geduld erg mooi te zien. Het betreffen de eerste boomleeuweriken aan de grond in HIA na een geval in de Crezéepolder. Erg leuk dus!! Verder zitten er in een paar bramen etc. nog 6 ransuilen waar ik er 4 van zie en verder nog graspiepers, kneuen en putters.


Boomleeuwerik
Fotograaf: Jan de Jong

Om tien uur werden we dus opgehaald door Koos om als eerste te stoppen in Katwijk
waar een groepje van ong. 10 witkopstaartmezen al enige tijd rondhangen. Van deze staartmezen is dit najaar een grote influx en aangezien ik er nog nooit één heb gezien vind ik dat het wel tijd wordt. Tevens is hier ook nog een Blako aanwezig.

Als we er om kwart over elf aankomen zien we al een aardig aantal vogelaars door het parkje lopen en na een tijdje wordt er geroepen dat de Blako weer gevonden is. Na enige tijd wachten niet gezien maar wel verschillende keren gehoord! Na enige tijd komt ook het groepje witkoppen tevoorschijn en laten zich erg mooi bekijken om na een tijdje een naastgelegen wijk in te gaan. Wij doen dat ook maar en dat blijkt geen verkeerde keuze want de staartmezen laten zich schitterend zien!! Wat een gave beesten. Als een we weer achter de witkoppen een gangetje inlopen zie ik opeens vlak voor mij iets kleins en als ik mijn kijker erop zet blijkt het de Blako te zijn. Super!! Helaas vliegt hij weer iets naar achter maar na een minuut vliegt hij naar een boompje, laat zich even mooi zien om daarna weer te verdwijnen. Nog een tijdje rondstruinen in de wijk levert nog één keer een glimp van de bladkoning op en verder laten de witkopstaartmezen zich er mooi zien te samen met nog enkele zwarte mezen.




Witkopstaartmezen
Fotograaf: Jan de Jong

Hierna wordt koers gezet richting de Amsterdamse waterleiding voor de Waterspreeuw omdat 3 van ons deze nog niet hebben. Bij aankomst in het gebied horen we 2 grote gele kwikken en zien we een sperwer. Om een meertje zitten 3 grote zaagbekken, tafel-, krak- en kuifeenden en er vliegt een ijsvogel laag over het water om in een boompje te gaan zitten. Als we op de plek van de Waterspreeuw aankomen laat hij zich gelijk erg mooi zien en de drie! uur dat we hier blijven heeft me dan ook geen één keer verveeld. Dat komt misschien ook mede omdat de camera van thuis heb meegenomen en dus aardig wat plaatjes heb geschoten, zowel van de vogels als van de fotografen.







De fotografen

Verder zien we in die drie uur dat we hier zijn natuurlijk ook nog heel veel andere leuke dingen zoals
2 kuifmezen, een grote barmsijs, erg veel goudhanen, een grote gele kwikstaart en op de kop staan nog eens 5 witkopstaartmezen die even langs kwamen. We wisten helemaal niet dat ze hier zaten en toen ik staartmezen hoorde en erheen keek bleken het witkoppen te zijn! Erg leuk!!

Toen we hier dus eindelijk waren uitgekeken hebben we in Meijendel nog even een poging gewaagd voor de taigaboomkruiper maar helaas bleef dat bij een 'gewone' boomkruiper, sijzen en een kuifmees.








De Zwartbuikwaterspreeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten