zaterdag 27 november 2010

Geen Limburg maar IJsselmonde

Een hoop communicatie gisteravond leverde helaas geen vervoer op om vandaag naar Maastricht af te reizen. Erg jammer maar niks aan te doen.

Daarom vanochtend maar wat gevogeld op IJsselmonde. Eerst naar de Karwei waar ik eigenlijk iets te vroeg was want het was nog donker. Maar gelukkig werd het algauw licht en kon de zoektocht naar de boomleeuweriken en ransuilen beginnen. Het groepje van 8 boomleeuweriken was snel gevonden maar de ransuilen leken voor mij onvindbaar. Verder was er nog wel een ijsvogel in het haventje aanwezig en op het terrein nog 2 kneuen, 3 graspiepers, 3 putters en er vlogen nog 2 ringmussen over.

Hierna naar de Crezéepolder om misschien nog iets leuks te ontdekken maar helaas. Het leverde alleen nog 7 watersnippen, 3 wintertalingen, 7 veldleeuweriken, wat kepen en vinken en 174 kieviten op. Verder was mijn bezoekje ook gauw klaar dankzij een stel jagers.


Jagers in de Crezéepolder

Toen ik over de Oostmolendijk fietste nog gauw even een zilvermeeuw gefotografeerd om hierna in de Gorzen te gaan vogelen.


Zilvermeeuw

In de gorzen heb ik vooral wat mezengroepen afgezocht. Dat leverde veel staartmezen, boomkruipers, goudhanen, 2 tjiftjaffen en heel leuk, een boomklever!! Hij zat opeens vlak voor me tussen wat goudhaantjes en liet zich even leuk bekijken!!



Boomklever

In de waterzuivering zwommen ook vrij veel wintertalingen en krakeenden en er was nog een grote gele kwikstaart aan het foerageren.


De waterzuivering met eenden

Hierna langs de rivier richting de witkopstaartmezen. Onderweg langs het Donckse bos hoorde ik een boomklever, er zaten verschillende goudhanen en ca. 4 boomkruipers. Op de plek van de witkoppen aangekomen waren ze vrij snel gevonden en lieten zich erg leuk bekijken. Ditmaal in een afgescheiden groepje van de andere staartmezen. Het groepje bestond uit 5 zuivere vogels en een witkoppige staartmees. Ook ik heb nog geprobeerd nog wat plaatjes te maken. Zie het resultaat hieronder:





Witkopstaartmezen


Witkoppige staartmees

Geen opmerkingen:

Een reactie posten