donderdag 19 februari 2015

Weer flink wat ponten op Barneveld

Na een excursie vanochtend ga ik gelijk door met de trein richting Barneveld. Het is mooi weer dus hoog tijd om weer eens een bezoekje te brengen aan de vuilnisbelt. Op de vuilnisbelt zitten flink wat meeuwen en tot een uur of vier weet ik me uitstekend te vermaken.

Geringde zilvermeeuwen zie ik uit Amerongen, Europoort, Denemarken, Duitsland en Texel. Naast deze bekende weet ik ook nog vijf kokmeeuwen af te lezen uit Zweden, Nederland, Litouwen en België.
Zilvermeeuw W-7E uit Amerongen
Zilvermeeuw G-MAMH van Texel met GPS-logger

Uiteraard gaat het in Barneveld voornamlijk verder om de geelpoot- en pontische meeuwen. Van deze eerste soort zie ik er uiteindelijk 6, waarvan 2 adult en vier 2de winters. Een enkele tweede winter is al lekker doorgeruid naar zijn 2de zomerkleed, dan zijn ze op hun mooist!

2de winter geelpootmeeuwen
Het aantal pontische meeuw is zoals gewoonlijk een stukje hoger, vanmiddag kom ik uit op zo'n 16 exemplaren, verspreid over alle kleden. Opvallend genoeg lopen er relatief veel adulte pontische meeuwen rond, ik kom uiteindelijk op zo'n 4 exemplaren. 
3de winter pontische meeuw
2de winter pontische meeuw
 Zoals altijd zijn het de geringde pontische meeuwen die de show stelen. Vanmiddag zijn dat Poolse R-4P25 en Duitse G-XZDF. De Poolse adult lijkt alleen niet helemaal zuiver te zijn, een fraai beest is het in ieder geval wel.



Poolse pontische meeuw? R-4P25 
Duitse pontische meeuw G-XZDF
Ook vanmiddag bewees Barneveld dus maar weer haar waarde voor geringde pontische meeuwen. Het voorjaar hangt al wel in de lucht, de eerste kleine mantelmeeuw was ook alweer present, maar van de pontische meeuwen zullen we waarschijnlijk nog wel even kunnen genieten. Het blijven toch de fraaiste meeuwen.
Kleine mantelmeeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten