donderdag 26 februari 2015

Mooi aantal ringetjes op de vuilstort van Barneveld

Vanmiddag heb ik weer tijd en aangezien het weer goed is zit ik om 12:55 in de trein richting Barneveld-Noord om me weer een paar uur te vermaken op de vuilnisbelt. Bij aankomst blijkt de vuilnisbelt weer lekker vol te zitten en uiteindelijk lees ik vanmiddag 12 geringde zilvermeeuwen af. Het zijn een aantal bekende uit Duitsland (waaronder Y-HX881 die ik eerder zag in Rotterdam), Amerongen en Utrecht, maar vooral ook veel nieuwe vogels. Zo lees ik er twee af met een clipring uit Estland en Letland, zie ik een vogel van een nieuw Duits project en lopen er voor mij twee nieuwe exemplaren rond van Texel.
Texelse zilvermeeuw G-FAUB
Texelse zilvermeeuw G-MAMD
Duitse zilvermeeuw Y-AA05
Estse zilvermeeuw
Duitse zilvermeeuw Y-HX881 
Zat er de vorig keer de eerste kleine mantelmeeuw weer, nu lopen er zo’n 15 rond waaronder ook de eerste geringde weer. Het is een exemplaar uit Oostknollendam, Noord-Holland, waar die in 2008 is geringd. Dit is pas de eerste terugmelding.

Nederlandse kleine mantelmeeuw
Pontische meeuwen zijn iets minder vertegenwoordigt dan de vorige keren, maar met een tweetal geringde mag ik natuurlijk niet klagen. Het gaat om een bekende Duitse G-XZDF van de vorige keer en een nieuwe fraaie adult uit Polen, Y-PDUS. 
Poolse pontische meeuw Y-PDUS
Duitse pontische meeuw G-XZDF
3kj pontische meeuw
Geelpootmeeuwen zijn zoals meestal deze winter behoorlijk in de minderheid. Naast een tweetal 3kj geelpootmeeuwen staat er nog deze fraaie 4kj. 
4kj geelpootmeeuw
Verder zorgen een drietal geringde kokmeeuwen uit België, Litouwen en Polen voor een totaal van uiteindelijk 18 afgelezen ringen. Barneveld was dus weer leuk vanmiddag!

1 opmerking: